Foto: Anoeska Vermeij

Amalia heeft haar jachtdiploma gehaald, en dat doen steeds meer jongeren – Trouw

Prinses Amalia heeft haar jaagakte gehaald, bevestigde de Rijksvoorlichtingsdienst maandag. Volgens de Jagersvereniging zijn er steeds meer jongeren die de opleiding tot jager volgen.

Voor het behalen van de akte moeten jagers in spe een opleiding volgen die ruim een halfjaar duurt. Daarbij krijgen ze theorielessen, oefeningen in het schieten van groter en kleiner wild en uitleg over de veilige omgang met een schietwapen. Daarna kunnen de cursisten een jaagdiploma aanvragen dat goedgekeurd moet worden door de politie. Maar daarmee is het nog niet gedaan: de akte moet jaarlijks worden hernieuwd.

In het afgelopen jaar haalden 625 jongeren hun jachtakte. Daarmee was meer dan de helft van het totale aantal deelnemers jonger dan 36 jaar. Die populariteit is volgens Elsemieke Ruifrok van de Jagersvereniging vooral te verklaren doordat jongeren zich bewuster zijn geworden van hun omgeving en de natuur. “Ze willen graag een positieve bijdrage leveren aan het landschap.” Ook het romantische idee van een eigen geschoten stukje wild op het bord is voor veel jongeren een reden om te gaan jagen, volgens Ruifrok.

Lees het hele bericht op de website van Trouw

Amalia heeft haar jachtdiploma gehaald, en dat doen steeds meer jongeren