Foto: Istock

Afrikaanse varkenspest uitgebroken in Slowakije

De Slowaakse autoriteiten meldden op donderdag 25 juli dat het eerste geval van Afrikaanse varkenspest (AVP) binnen haar landsgrenzen is vastgesteld, in het dorp Strážne nabij de grens met Hongarije waar AVP al langer wordt gevonden. Het gaat in Slowakije om gehouden varkens, AVP werd vastgesteld na laboratoriumonderzoek.

De regionale overheid laat de betreffende varkens ruimen, stelt een van bufferzone in van 3 km en een surveillancezone van 10 km rond het besmettingsgeval. Voor boeren in deze zones krijgen te maken met aanvullende veterinaire maatregelen.

•  Naast deze uitbraak wordt AVP ook vastgesteld in delen van Roemenië, Bulgarije, België (Wallonië), Hongarije, Sardinië, Polen, Letland en Litouwen. Daarbuiten komt het o.a. ook voor in de Oekraïne, Rusland, Moldavië en Wit-Rusland.

Wees alert!
De Jagersvereniging roept haar leden op om extra alert te zijn. Meldt dode zwijnen en verdenkingen van zieke zwijnen meteen bij de NVWA: 045-5463188.

Deze video is samengesteld door de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid (EFSA)

Lees het originele bericht van de Slowaakse veterinaire autoriteit

www.svps.sk/zvierata