Foto: Ton Heekelaar

Afrikaanse varkenspest gevonden in vleesproducten in Noord-Ierland

De Britse douane onderschepte eind juni illegale vlees- en zuivelproducten op vluchthavens in Noord-Ierland. In sommige van deze producten zijn sporen van Afrikaanse varkenspest gevonden. Tot zover zijn geen dieren besmet met Afrikaanse varkenspest maar alertheid is van groot belang.

Het Noord-Ierse Ministerie van Landbouw (Daera) meldt dat er meer dan 300kg illegale vlees- en zuivelproducten gevonden zijn in bagage van vliegtuigpassagiers op vliegvelden in Noord-Ierland. Een monster van DNA fragmenten van het vlees werd positief getest met Afrikaanse varkenspest door een onderzoeksinstituut in Belfast.

Volgens de Britse Nationale Varkens Vereniging (National Pig Association, NPA) vormt de inbreng van geïnfecteerde, illegale vlees- en zuivelproducten het grootste risico voor de Britse varkensindustrie. Volgens het NPA is het mogelijk dat Afrikaanse varkenspest al aanwezig is in het Verenigd Koninkrijk via illegale inbreng van vlees- en zuivelproducten. Daarom heeft het Britse Ministerie van Landbouw aangegeven dat ze de controles bij havens en vluchthavens strenger zullen maken.

Gevonden vlees geen risico

Het gevonden besmette vlees vormt geen risico voor de dierengezondheid. Ook behoudt het Verenigd Koninkrijk haar ziektevrije status van Afrikaanse varkenspest.

Situatie in Nederland

Zoals bekend heeft een uitbraak van AVP in Nederland grote economische gevolgen voor de varkenshouderij. Besmetting van wilde zwijnen met AVP heeft ook grote negatieve gevolgen voor de zwijnenpopulaties, voor terreinbeherende organisaties, landgoederen, bosbouwers, recreanten en recreatieondernemingen en jagers.

Het blijft dus van het grootste belang dat iedereen alert blijft en voorkomt dat er (varkensvlees)producten die mogelijk besmet zijn met AVP in Nederland in de natuur terecht komt. Varkenshouders, terreinbeheerders, transporteurs, jagers en overheid in EU-lidstaten, zullen zich blijvend moeten inzetten op het voorkómen van verdere verspreiding van de ziekte. Reizigers uit landen waar AVP voorkomt vormen een mogelijk risico wanneer ze vleeswaren meenemen uit deze landen.

Jagers en anderen die in aanraking met wilde zwijnen komen wordt geadviseerd om materialen en kleding goed te reinigen en te desinfecteren. Op de website van de Jagersvereniging staat veel informatie voor jagers hoe zij hygiënemaatregelen toe kunnen passen.

Lees meer op de website van Farmers Weekly

FWI.co.uk