Jachthonden

Informatie over Jagen

Jachthonden

Jagers en voorjagers kunnen veel van elkaar leren. De Jagersvereniging is als belangenbehartiger van de jagers en organisator van jachthondentrainingen en – proeven een belangrijke partij voor beiden. De jachthondentraining is een uitstekende manier om ervoor te zorgen dat uw hond gehoorzaam en bruikbaar is. Er is natuurlijk maar één manier om het beste uit de natuurlijke aanleg en ‘will to please’ van uw jachthond te halen. Juist, mee op jacht.

Zonder jachthond kun je eigenlijk niet jagen. Er is geen jager die het tegendeel zal beweren. Jagers hebben tijdens hun opleiding geleerd dat ze verplicht zijn om onnodig lijden van dieren te voorkomen. Ze doen er alles aan om aangeschoten wild zo snel mogelijk te vinden. Een goede jachthond is daarbij onmisbaar. Zij komen op plekken die voor mensen zo goed als onbereikbaar zijn, gaan dwars door stekelige struiken, zwemmen een brede vaart over of volgen onvermoeibaar het spoor van een gewond dier tussen dichte begroeiing. Omdat ze tijdens de jacht met andere honden en mensen optrekken, zijn het vaak sociale en vriendelijke dieren. Ook fijn als huishond, dus. Ze hebben een ding gemeen: ze werken graag voor hun baas.