Foto: Erik van Til

Oproep: zaai zoveel mogelijk hectares biotoopmengsel ‘Jagersvereniging’ in!

De Jagersvereniging roept haar leden op om zoveel mogelijk hectares biotoopmengsel ‘Jagersvereniging’ in te zaaien. Voor degenen die aan de slag willen met een mengsel dat goede resultaten oplevert en het op nagenoeg elke grondsoort doet, ontwikkelde de Jagersvereniging samen met SBNL Natuurfonds een eigen mix: het Jagersvereniging-mengsel. In 2018 werd al meer dan 1.500 kilo biotoopmengsel ‘Jagersvereniging’ verkocht!

Jagers en andere natuurliefhebbers hebben in 2018 vele wildweides en bloeiende akkerranden ingezaaid. Dit deden zij met het biotoopmengsel ‘Jagersvereniging’ van de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging en Stichting Beheer Natuur en Landelijk gebied (SBNL). Ook voor dit jaar roept de Jagersvereniging haar leden en andere buitenmensen weer op om zoveel mogelijk hectares in te zaaien.

Het mengsel bestaat uit Gele mosterd, Phacelia en Boekweit. Het inzaaien van gebieden met een zaadmengsel heeft als doel om meer diersoorten een kans te geven. Phacelia zorgt voor voedsel voor insecten, de insecten zijn op hun beurt weer voedsel voor vogels zoals de patrijs. De gele mosterd zorgt ervoor dat hazen en reeën zich kunnen verschuilen. Ook levert de Gele mosterd samen met de Boekweit voedsel voor zaad-etende vogels, zoals de fazant en geelgors.

Maximaal succes

Om te zorgen voor een maximale kans op succes is gekozen voor een mengsel met drie soorten, die men nagenoeg overal kan zaaien. Het mengsel bevat gele mosterd, Phacelia en Boekweit. Het mengsel staat 6 tot 8 weken nadat het gezaaid is in bloei. Het mengsel is samengesteld op basis van ervaringen van de Engelse Game Conservancy.

De Jagersvereniging heeft al enkele jaren een Jagersvereniging-zaadmengsel met Boekweit, Gele mosterd en Phacelia dat te bestellen is bij diverse leveranciers. U kunt de leveranciers van het Jagersvereniging-biotoopmengsel hier vinden.

Daarnaast is de Jagersvereniging natuurlijk ook benieuwd naar uw ervaringen met biotoopverbeteringsprojecten. Bent u ook betrokken bij projecten zoals het aanleggen van bloemrijke akkerrandmengsels? Laat het ons weten via [email protected] en meld uw project aan bij Biotoopprojecten op de Kaart

Biotoopprojecten op de Kaart