Acht uit Negen! Wat gaat er mis met de kraanvogels in Nederland?

Onlangs kopte de Telegraaf: ‘dramatisch jaar voor kraanvogels Fochteloërveen’. Het tweede jaar op rij dus en de vraag is: wat gaat er mis bij het beheer van kraanvogelgebieden in Nederland? Op de website ‘het Fochteloërveen’ wordt het wel en wee van de kraanvogels in Nederland keurig beschreven.  Vorig jaar waren het vooral de vossen die hier de hele aanwas van 8 paar ten gronde richtten. Nu is er een mix tussen vos, verstoring door recreanten en luchtvaart. Acht uit negen broedpaar hebben het hier niet gered.

Negen uit tien
In het Korenburgerveen is dit jaar het jong uit het nieuwe broedgeval ook opgegeten door vossen. Negen uit tien. Je zou toch verwachten dat een terreinbeheerder hier iets mee doet. Al helemaal wanneer je gebieden voor miljoenen laat opknappen om ecosystemen te herstellen waar ook kraanvogels bij horen. Dat doen ze over de grens toch een stuk beter!

Overlevingskans
Onderzoek naar de korenwolf (Europese hamster) in Limburg laat zien dat predatiecontrole een probaat en noodzakelijk middel is om kwetsbare en nieuwe populaties overeind te houden. Het kan het verschil uitmaken tussen wel en geen succesvolle overleving van een populatie. Merkwaardig is dat vergroten van de overlevingskans wel als argument wordt gebruikt voor aanleg van ecoducten en verbinden van gebieden, maar niet voor predatiecontrole.

Weidevogels
Naast de fatale predatie van jonge kraanvogels door vossen speelt ook verstoring door recreatie en vossen een rol.  Expliciet wordt voor Fochteloo vermeld dat geregelde activiteiten van vossen gebieden ongeschikt maakt als broedplaats voor kraanvogels. Geldt dat dan niet voor weidevogels?

Dit “landscape of fear” (angstlandschap) wordt in de VS aangehaald als positief effect van wolven op het grofwild. Een geïmporteerd begrip dat ecologisch misplaatst is in ons kleinschalig en versnipperd landschap. Voor kraanvogels, korhoen, lepelaars, purperreigers en weidevogels is een  angstlandschap van vossen en recreanten geen aanwinst maar een drama. We kennen dat nog van de lepelaars uit het Naardermeer.

Tip voor het ombuigen van 8 uit 9 verlies naar winst? Effectief toezicht en predatiecontrole.

Wim Knol – Ecoloog van de Jagersvereniging

Reageren? Mail onze afdeling ecologie: [email protected]