Waar zijn de gieren? Kadavers als bron voor biodiversiteit?

Is het toeval? Met het aannemen van de nieuwe natuurwet op 1 juli zijn de gieren ook verdwenen. Iedere vogelaar weet dat ik daarmee de Vale gieren bedoel die tot 30 juni met 35 stuks al even in ons land verbleven. Dat verblijf is geen uitzondering. In de afgelopen 20 jaar is juni de topmaand voor het waarnemen van zwervende vale gieren. Soms komen ze al in april tot in augustus , enkelingen of groepjes tot enkele tientallen. Ze zijn afkomstig uit de Pyreneeen of Alpen. Daar zijn herintroductieprogramma’s opgezet waardoor gieren gelukkig weer zijn toegenomen.

Geen klimaatverandering, maar gebrek aan voedsel en zwerfgedrag van jonge of ongepaarde vogels brengt ze hier. Dat voedselgebrek wordt toegeschreven aan de EU regelgeving rond het verplicht ruimen van kadavers. Waar je vroeger op vakantie nog wel eens een dood schaap zag liggen is dit nu opgeruimd. Mag niet meer. Vale gieren worden in hun broedgebieden zelfs bijgevoerd om dit verlies aan kadavers te compenseren. Een spectaculair gezicht, maar weinig natuurlijk gedrag.  Tegen betaling mag je dat fotograferen. Vaak zitten ze ook op vuilnisbelten.

In Nederland zijn er de Oostvaardersplassen en de Veluwe waar enkele terreinbeheerders geschoten herten en zwijnen volledig laten liggen. Bedoeld als bron voor aaseters als Vale gier, Zeearend, Rode en Zwarte wouw. Stichting Ark maakt daarvoor volop reclame. Kadavers als bron voor biodiversiteit?

De Vale gier maalt er niet om. Op de site waarneming.nl  kan iedereen precies zien waar Vale gieren in Nederland zijn waargenomen. En dat is niet in gebieden met kadavers. Ook in Vlaanderen is in 2008 geprobeerd met een flinke portie karbonades gieren te lokken.  Tevergeefs.

Ze moesten er niets van hebben. En dat geldt ook voor andere aaseters. Waarom? Misschien willen sommige natuurvorsers alleen datgene horen waar ze zelf in geloven. Marketing en maakbaarheid van de natuur of ecologisch jokken? Of gewoon de bezinning dat dieren zich in een dichtbevolkt land volstrekt anders gedragen dan in dunbevolkte natuurlandschappen.

Wim Knol – Ecoloog van de Jagersvereniging

Reageren? Mail onze afdeling ecologie: [email protected]