Foto: Boudewijn Olthof

Update e-screener 22/10 – Uitnodiging voor invullen e-screener voorlopig niet meer verstuurd

Zojuist hebben wij mondeling bevestigd gekregen van de heer T. Moeskops, adviseur Korpscheftaken van de landelijke politie, dat er tot nader order geen uitnodigingen meer worden verstuurd voor het invullen van de e-screener. Dit geldt voor de mensen die een jachtakte in bezit hebben en als eerste groep aan de beurt zouden zijn voor het invullen van de test. Het gaat hier om mensen ouder dan 60 jaar en jonger dan 25 jaar. Mensen die hun eerste jachtakte gaan aanvragen, zullen wel de e-screener moeten invullen.

Geruchten
Op dit moment circuleert ook het gerucht dat de e-screener uitgesteld of volledig geschrapt gaat worden. De Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging kan deze berichtgeving niet bevestigen. De enige instantie die hierover duidelijkheid kan geven is het ministerie van Justitie en Veiligheid. En van dit ministerie hebben wij geen bericht hierover ontvangen.

25 zaken bij de Jagersvereniging bekend
Op dit moment zijn er 25 zaken bij de Jagersvereniging bekend van mensen van wie de akte en wapens zijn meegenomen. Voor deze jagers starten wij een beroepsprocedure en vragen wij een voorlopige voorziening aan met de bedoeling om deze intrekking zo snel mogelijk terug te draaien.
Daarnaast treffen we voorbereidingen om een kort geding tegen de overheid aan te spannen om de huidige handelswijze rondom de e-screener opgeschort en afgeschaft te krijgen.

Advies blijft: stel uw afspraak uit
Ons advies aan de aktehouders die al opgeroepen zijn, blijft dan ook om voorlopig geen afspraak te maken. Mensen die al een afspraak gemaakt hebben, adviseren wij om deze af te zeggen of uit te stellen.

Print dit bericht uit en help jagers zonder toegang
Als u jagers in uw omgeving heeft, die geen gebruik maken van de computer of van mail, moeite hebben met deze taal, wilt u dan dit bericht uitprinten en met hen bespreken? U helpt hen daar enorm mee.

Volg de website en de mail voor de laatste ontwikkelingen
Wij zullen pas een bericht uitdoen op het moment dat informatie officieel bevestigd is. Via onze website en mail zullen wij de laatste officiële ontwikkelingen zo snel mogelijk bekend maken.