Foto: Anoeska van Slegtenhorst

Tientallen BOA’s er bij om criminaliteit buitengebied aan te pakken – Dagblad De Limburger

De komende jaren moeten er in Limburg dertig BOA’s (buitengewone opsporingsambtenaren) bijkomen om de criminaliteit en overlast in natuurgebieden beter te kunnen aanpakken. De provincie staat welwillend tegenover dit voornemen van de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging en de wildbeheereenheden in Limburg. Er zijn momenteel naar schatting tussen de vijftig en zestig BOA’ s in Limburg voor handhaving in het buitengebied. Die zijn onder meer in dienst van gemeenten en organisaties als Staatsbosbeheer.

De dertig extra BOA’s moeten in dienst komen van de afzonderlijke wildbeheereenheden waar de jagers in zijn vertegenwoordigd. Op dit moment hebben al vier wildbeheereenheden, onder meer in Zuid- en Midden-Limburg, een eigen BOA.

Vrijstaat
Volgens Ger van Hout, regiomanager Limburg en Gelderland van de Jagersvereniging gaat het om dertig deeltijd BOA’s, die vooral ’s avonds, in de nachtelijke uren en in de weekenden op pad gaan. „Juist dan is het in de bossen en het buitengebied net een vrijstaat. Er zijn gewoon te weinig oren en ogen in het veld om een vuist te maken tegen criminaliteit en verstorend gedrag.” De boa’s zullen zich onder meer gaan richten op het aanpakken van stropen, illegaal motorcrossen en het illegaal plukken van paddenstoelen en beschermde planten.

Wim Grave, voorzitter Jagersvereniging Limburg: ‘Naast de inzet van de Jagersvereniging zijn er in Limburg talloze organisaties actief op het gebied van veiligheid en toezicht. Veiligheid in het buitengebied is ongelooflijk belangrijk. Een goede samenwerking tussen alle partijen is voor ons cruciaal.’

Lees het hele artikel op Limburger.nl

Tientallen boa's erbij om criminaliteit in het buitengebied aan te pakken