Foto: Robert Jan Asselbergs

Proef in Beekdaelen met nieuwe aanpak criminaliteit buitengebied – De Limburger

Zaken als dumpen van drugsafval, stroperij, illegale motorcross en andere verboden activiteiten in het buitengebied moeten efficiënter worden aangepakt. Daarom start er een proef in Beekdaelen waarbij onder meer boswachters en handhavers van gemeenten nauwer gaan samenwerken dat meldt Dagblad De Limburger op 26 februari.

Op 11 maart wil de provincie in Beekdaelen een convenant laten ondertekenen zodat BOA’s gemakkelijker kunnen optreden tegen misstanden in het buitengebied. De provincie, politie, Waterschap Limburg, Natuurmonumenten, Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging, Sportvisserij Limburg, Rijkswaterstaat en gemeente Beekdaelen zullen allen dit convenant ondertekenen.

De bevoegdheden van boswachters, jachtopzieners, BOA’s van gemeenten en handhavers op water hielden volgens de provincie tot nu toe op bij de grenzen van het terrein van hun werkgever. Het was niet toegestaan om hun bevoegdheden te gebruiken buiten dit terrein. De proef maakt het mogelijk dat de partijen afspraken kunnen maken zodat BOA’s ook op elkaars terreinen kunnen werken. De verwachting is dat door deze samenwerking illegale activiteiten beter kunnen worden aangepakt. Als de proef in Beekdaelen een succes blijkt te zijn wil de provincie het in heel Limburg aanpakken.

Wim Grave, voorzitter van de Jagersvereniging provincie Limburg is erg blij met deze proef: “Wij zijn blij met dit convenant omdat we gezamenlijk met alle ondertekenende partijen betere mogelijkheden krijgen om de toenemende criminaliteit in de buitengebieden, waaronder ook de stroperij, te bestrijden. Jagers zijn zeker in Limburg zeer veel in het veld aanwezig o.a. door hun grote inzet bij het beteugelen van het wilde zwijnen probleem en kunnen door hun observaties waardevolle informatie aanleveren aan de andere convenant partijen.”

Dumpingen van drugsafval doen zich met enige regelmaat voor in het Limburgse buitengebied. Ook illegale motorcross, stropen, dumpen van overig afval en diefstal van machines en apparaten van boeren doen zich regelmatig voor in het buitengebied.

(…)

Lees het hele bericht gratis op de website van De Limburger

De Limburger.nl