Laatst bijgewerkt 17 dec 2018

Dossier:
Veiligheid buitengebied

Jagers zijn de ogen en oren in het buitengebied. De ruim 27.000 Nederlandse jagers op vrijwillige basis zoveel tijd buiten door dat hun inzet gelijk staat aan 13.000 fulltime banen op jaarbasis.

Omdat jagers bijzonder veel uren buiten doorbrengen, functioneren zij in veel gevallen als de gratis ogen en oren voor de overheid. Zo vervullen jagers een rol in het voorkomen van afvaldumpingen, rapporteren zij de eerste tekenen van misdrijven, werken zij op diverse plaatsen samen met politie om stroperij te melden en zijn zij vaak belangrijke informanten van toezichthouders in het buitengebied.

De Jagersvereniging heeft zich aangesloten bij het Keurmerk Veilig Ondernemen Buitengebied, een onderdeel van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV). Daarbij werken overheid, gebruikers en inwoners van het buitengebied samen om criminaliteit te signaleren. Waar mogelijk wordt criminaliteit ingedamd.

Nieuwsberichten

Informatie over Jagen