Campagne ‘Maai Mei Niet’ succes bij zuiderburen

De campagne ‘Maai Mei Niet’ heeft gezorgd voor meer bijen en meer bedreigde plantensoorten bij de Belgen. Knack, het Nederlandstalig Belgische actualiteitenmagazine dat meehielp met de campagne, heeft onlangs deze bevindingen gepubliceerd, waarbij het belang van dit initiatief voor de biodiversiteit wordt benadrukt.

Voor het derde opeenvolgende jaar riep Knack de Belgen op om in mei hun gazons niet te maaien of de frequentie van het maaien te verminderen. Het doel van deze campagne was het bevorderen van biodiversiteit.

Resultaten

Gedurende de afgelopen maand bezochten dagelijks 21 miljoen bijen de gazons van ‘Maai Mei Niet’, een stijging ten opzichte van de aantallen in 2021 (14 miljoen) en 2022 (17 miljoen). In totaal werd er 124 hectare grasland niet gemaaid, wat meer is dan vorig jaar (115 hectare), maar iets minder dan tijdens de eerste editie (145 hectare). Deze afname kan echter worden verklaard door een positieve verandering in de aanpak van steden en gemeenten, waarbij nu wordt gekozen voor doordachte maaipraktijken in plaats van het gras een maand lang ongemoeid te laten.

Een impuls voor biodiversiteit

De meest waargenomen bloemensoort blijft de madelief. De kruipende boterbloem en de ooievaarsbek behalen respectievelijk de tweede en derde plaats. In totaal werden er in 1.406 tuinen 135.478 bloemen geteld. De paardenbloem blijft de best presterende bloem wat betreft nectarproductie, met een dagelijkse totale opbrengst van 9,71 microgram nectarsuiker per vierkante meter. Voor deelnemers die al twee keer hebben meegedaan, werd ook een toename van het aantal plantensoorten in hun tuin waargenomen. Bovendien werden er afgelopen maand bedreigde planten- en bloemensoorten aangetroffen, waaronder zes verschillende soorten orchideeën en drie soorten ratelaars.

Minder hooikoorts

Volgens de onderzoekers is het ideaal om elke drie weken te maaien voor mensen die een grasveld willen behouden en tegelijkertijd de natuur willen helpen. “Ook mensen met hooikoorts profiteren hiervan, want gras komt niet tot bloei als het slechts drie weken de tijd krijgt. Driewekelijks maaien draagt dus zowel bij aan de ondersteuning van bestuivers als aan het welzijn van hooikoortspatiënten”, aldus professor ecologie Koenraad Van Meerbeek van de Katholieke Universiteit Leuven.

Vilt

Vlaams infocentrum land- en tuinbouw