Willem Vrijenhoek

Hoe bent u in aanraking gekomen met de jacht?
Ik ben opgegroeid aan de rand van Gouda, in één van de eerste nieuwbouwcomplexen in het Groene Hart. Hierdoor was ik als kind regelmatig in de polder te vinden. Ik kwam met van alles thuis, zowel dood als levend. Mijn moeder stimuleerde dat enorm. Thuis was het heel normaal dat je een konijn vetmestte voor de kerst en daarna gezamenlijk het beest op at. Het was een groot gezin dus er was niet altijd vlees op tafel en wanneer dat er wel was, dan was het ook een groot feest. Ook bij de familie van vaders kant was het heel normaal dat er geslacht werd. Hoofdzakelijk kippen, maar ook konijnen.

Mijn opa was een visser op de rivier de Noord en omgeving. Hij wist veel van het water en het leven daaromheen. Als ik als kleine jongen met hem door de polder fietste bleef hij altijd staan om te kijken naar de jagers en maakte dan vaak een praatje. Soms kwamen we dan thuis met een haas. Jaren later ben ik gaan helpen bij de jachthondentraining in Gouda. Dan is de stap naar het halen van de jachtakte heel klein. In de tussentijd ben ik wel altijd bezig gebleven met de natuur in de breedste zin van het woord. Tijdens mijn jeugd ben ik ook in aanraking gekomen met de valkerij, iets wat nooit meer weg is gegaan.

Wat betekent het woord ‘jagen’ voor u?
Het is niet zomaar uit te leggen waar het woord jagen voor staat. In mijn beleving is het een totaalplaatje van de natuur in al zijn facetten. Het zit in je innerlijke wezen. De beleving kan dus zitten in het daadwerkelijk bemachtigen van dat uitzonderlijke stukje ‘biovlees’ in de vorm van wild. Maar ook vastleggen van die ene mooie belevenis in de vorm van een foto of het consumeren van hetgeen wat je hebt bemachtigd.

Willem Vrijenhoek (2)
‘Het is niet zomaar uit te leggen waar het woord jagen voor staat. In mijn beleving is het een totaalplaatje van de natuur in al zijn facetten. Het zit in je innerlijke wezen.’

Hoe ziet u onze relatie met de natuur?
Op dit moment somber, maar wel beter dan een aantal jaar terug. De doorsnee Nederlander is vervreemd van de natuur. Men weet niet meer waar de melk, de groenten en het vlees vandaan komt. Ik heb ooit eens een discussie gehad ten opzichte van de jacht. Een nette dame die samen met haar dochter verhaal kwamen halen. Het stel stond te maar schelden, vloeken en tieren lang de kant van de weg. Na een tijdje heb ik één simpele vraag gesteld, of zij mij ook konden vertellen waar hun Uggs vandaan kwamen. Ze hadden geen idee. Maar nee, het konden geen lammetjes zijn. Op het moment is het zo dat er partijen zijn die alleen maar hun verhaal willen laten horen, doorspekt met feitelijke onjuistheden en niet gekweten van enige realiteitszin.

Ook de overheid zou wat meer kunnen betekenen in deze. Wees duidelijk naar eenieder toe en laat de gemeenschap het niet uitvechten voor een rechtbank. Geef een jager goede gereedschappen om mee te werken (bv. modernere lokmiddelen). Als je dat niet doet als overheid zijnde, moet je ook niet klagen dat de kosten voor schades zo hoog zijn.

Wat zou u de Nederlandse jagers aan advies mee willen geven?
Wees fier op wat we hebben. Geniet van datgeen wat moeder Natuur ons aanreikt en biedt, maar ga er wel zorgvuldig mee om. Maak je omgeving bewust van het feit dat we dit ook daadwerkelijk doen. We maken als jagers duidelijk deel uit van het bredere natuurbeheer. Laat zien en horen dat je serieus bezig bent met deze taak. Dat betekent dus ook als je zit met probleem met betrekking tot schadebestrijding je verder kijkt dan je neus lang is. Dat kan bv door een valkenier te benaderen als het stuk grond kleiner is dan 40Ha. Zusterverenigingen zoals het valkeniersverbond Adriaan Mollen helpen u graag verder.

Wie is Willem Vrijenhoek?
Geboren in Gouda, jaargang 1966, jarenlang in het natuur- milieubeheer gewerkt. De laatste 25 jaar als jachtopzichter voor een WBE. Daarnaast heb ik diverse bestuursfuncties vervuld bij organen die te maken hebben met de jacht. Eén van de huidige bestuursfuncties is lid van de Advisory Committee van de International Association for Falconry and concervation of bird of Prey. Bij deze organisatie ben ik hoofdzakelijk belast met zaken die landsgrenzen en continentgrenzen overschrijden op het gebied van duurzaam gebruik van onze natuur.