Reekalfjes redden: eerst de drones, dan de maaier

Op landgoed Vollenhoven, gelegen in de prachtige omgeving van de Kromme Rijn en de Utrechtse Heuvelrug, waren we afgelopen donderdag bij het aanbreken van de dag aanwezig bij de filmopnames voor de film Jager 365 dagen die later dit jaar zal verschijnen. We spraken met Ruud Elbertse, initiatiefnemer van het vrijwillige droneteam in de WBE Kromme Rijn, over het initiatief om reekalfjes en andere jonge dieren in het voorjaar te redden voordat graspercelen worden gemaaid.

Uitdagingen

Elbertse, ook verantwoordelijk voor het reilen en zeilen op de terreinen van Kasteel Amerongen, legt uit hoe belangrijk het werk is dat zij verrichten. “Het maaien van de weides met zware machines die 40 km/u rijden, leidt vaak tot slachtoffers van reekalfjes, nesten en andere jonge dieren die verstopt zijn in het hoge gras. Deze kwetsbare jonge dieren drukken zich instinctief tegen de grond en zijn zo onder de indruk van het overweldigende geluid van de maaimachines dat ze vaak niet op tijd kunnen vluchten. Als we niets doen, verliezen we elk jaar talloze jonge nesten en dieren en dat is gewoonweg ontzettend treurig”, vertelt hij.

Om het aantal maaislachtoffers zoveel mogelijk te beperken, zet de WBE Kromme Rijn drones in. Sinds vijf jaar vliegen ze gedurende drie weken over het gebied, maar dit jaar duurde de reddingsoperatie langer vanwege het feit dat steeds meer boeren het droneteam weten te vinden. Daarnaast begon het seizoen vroeg, in april werden de eerste vroege kalveren al aangetroffen. “Dit jaar hebben we maar liefst 46 reekalveren geteld, in vergelijking met 25 vorig jaar. Van Elst tot Schalkwijk hebben we hard gewerkt om deze dieren een kans te geven”, benadrukt Elbertse met trots.

Natuurlijk zijn er ook uitdagingen verbonden aan het werken met drones. Elbertse en zijn team worden soms geconfronteerd met loonwerkers die een strak tijdschema hanteren, laat aan de bel trekken of zelfs te laat op de dag maaien. De drones moeten vroeg in de ochtend vliegen om gebruik te kunnen maken van de warmtebeelden, daarnaast moeten de reekalfjes het liefst binnen een uur na redding weer worden bevrijd uit de metalen kooi die om hen is neergezet of uit de jutezak waar ze voor hun veiligheid in zijn gestopt.

Veldkennis en expertise

Landelijk zijn er steeds meer WBE’s die zich op deze manier inzetten voor jonge dieren in het maaiveld. Om andere WBE’s te helpen die nog geen drones hebben, adviseert Elbertse om professionele drone-experts online of via andere WBE’s te raadplegen. Eén van de belangrijkste aspecten bij de aanschaf van een drone, is de accuduur. “Accutijd is goud waard, er is niets zo frustrerend als een lege accu op het moment dat je een reekalfje moet redden”, vertelt hij.

Elbertse wees er ook op dat andere partijen die drones inzetten, vaak niet beschikken over de veldkennis die de lokale jagers wel hebben. De lokale jager weet precies waar de wissels lopen en waar de reekalveren worden geboren. Deze cruciale kennis ontbreekt vaak bij deze partijen.
Dankzij de inzet van drones door WBE Kromme Rijn hebben tientallen reekalfjes een kans gekregen om veilig op te groeien. Het is een inspirerend voorbeeld van hoe technologie kan worden ingezet om de natuur te beschermen en een harmonieus samenspel tussen mens en dier mogelijk te maken.