Welke lasers mogen er gebruikt worden voor verjaging?

Momenteel is het gebruik van een laser nog in onderzoek bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA).  Voorlopig is de volgende informatie bekend:

Of u de laser mag gebruiken hangt af van de kwalificatie die op deze laser staat.

De kwalificaties 3A en 3B mogen niet gebruikt worden (schadelijk voor o.a. de ogen). De kwalificaties 2A, B, M of nog kleiner mogen wel gebruikt worden.

Gebleken is dat van 0 tot 200 cm afstand de Agrilaser onder de 1mW valt, gemeten door een diafragma van 7mm (maximaal pupil diameter). Op basis van de meting is het aannemelijk dat de laser in klasse 2 valt. Vooralsnog ziet de NVWA geen reden om tegen dit product op te treden, maar dat betekent niet dat het product veilig is. Er blijven risico’s, zodat levering aan particulieren door de NVWA wordt ontraden.

Is uw vraag voldoende beantwoord? U kunt het bureau van de Jagersvereniging altijd bellen of mailen voor meer informatie.

De Jagersvereniging aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade van welke aard dan ook, ontstaan door het gebruik van de gepresenteerde informatie.