Op welke wijze mag een wapen per vliegtuig worden meegenomen?

Het advies is om als eerste de vervoersvoorwaarden van de betrokken luchtvaartmaatschappij op te vragen. Elke maatschappij kent namelijk andere eisen en bij sommige maatschappijen is het zelfs niet toegestaan om te reizen met een wapen. Het is over het algemeen niet toegestaan om wapens in de ‘normale’ koffer te vervoeren. Het is ook niet aan te raden! Juist op die wijze worden wapens vervreemd. Het is niet voor niets dat er aparte goed afsluitbare koffers zijn ontwikkeld voor het vervoer van wapens. Veelal eisen de vervoersmaatschappijen dat wapens apart worden aangegeven, apart worden vervoerd en ofwel uiteen zijn genomen ofwel dat zij zijn voorzien van trekkersloten en dat voorhout of grendel elders zijn ondergebracht.

Bij het in- en uitladen van bagage (en dus ook verpakte wapens) in een vliegtuig gaat het er nogal ruig aan toe. Niet zelden wordt er met bagage gegooid en of wordt het opgestapeld. Het advies is daarom om een stevige kunststof of aluminium geweerkoffer te nemen die bij de sluiting voorzien kan worden van hangslotjes. Dit laatste is ervoor om te voorkomen dat het wapen op een eenvoudige wijze uit de koffer ontvreemd kan worden.

Kijk tenslotte niet vreemd op dat uw verpakte wapens gewoon ergens apart worden gezet na het inchecken en dat deze na de vlucht via de bagageband met de reguliere bagage worden aangeleverd.  Op een luchthaven zijn er in de regel geen aparte afhandelprocedures voor wapens.

Is uw vraag voldoende beantwoord? U kunt het bureau van de Jagersvereniging altijd bellen of mailen voor meer informatie.

De Jagersvereniging aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade van welke aard dan ook, ontstaan door het gebruik van de gepresenteerde informatie.