Is een Europese Vuurwapenpas noodzakelijk bij het jagen in het buitenland?

Na invoeren van het Europese Vuurwapenpas en het wegvallen van de binnengrenzen in de Europese Unie (EU) is het reizen met een wapen een stuk eenvoudiger geworden. Ten minste als het gaat om het vervoeren van een wapen naar een jachtuitnodiging, tijdens een jachtreis of het bezoeken van een wedstrijd. De Europese Vuurwapenpas (EVP) is het ‘vervoersbewijs’ voor de daarop vermelde wapens. Via dit EVP toont u aan dat u deze wapens in het land van herkomst legaal voorhanden mag hebben. U heeft dit bewijs altijd nodig wanneer u met uw wapen op pad gaat binnen de landen van de EU 1), dus ook naar België.

Daarnaast moet u aantonen wat de reden is dat u met een wapen op reis bent. U kunt dat doen door een schriftelijke uitnodiging voor de jacht of wedstrijd of bevestiging van de afspraak met de wapenhersteller. Het EVP dekt dus het vervoer van de wapens wanneer u deze zelf vervoert en ook weer mee terug neemt. Wanneer het gaat over vervoer door derden, dan zijn er andere papieren noodzakelijk.

1) Er is een aantal landen dat aanvullende eisen stelt, zoals Groot Brittannië en Zweden. Controleer voordat u op reis gaat of uw documenten in orde zijn.

Is uw vraag voldoende beantwoord? U kunt het bureau van de Jagersvereniging altijd bellen of mailen voor meer informatie.

De Jagersvereniging aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade van welke aard dan ook, ontstaan door het gebruik van de gepresenteerde informatie.