Op welke manier kan een wapen gekocht dan wel verkocht worden tussen particulieren?
De procedure die bij de koop en verkoop van wapens tussen particuliere jagers gevolgd moet worden is als volgt:
- De koper noteert alle gegevens van het wapen en vraagt aan de verkoper een schriftelijke bevestiging (bijvoorbeeld koopovereenkomst) dat hij het wapen aan hem wil verkopen;
- De koper (vult eventueel samen met de verkoper) het aanvraagformulier WM3 in. Het ingevulde formulier dient te koper in te leveren bij de Afdeling Korpscheftaken in zijn woonregio. Het aanvraagformulier kunt u ook downloaden op de website van de politie: https://www.politie.nl/informatie/formulieren-aanvraag-wapenvergunning.html;
- De politie beoordeelt de aanvraag, en bij akkoord zal het betreffende wapen worden bijgeschreven op de bijlage van de “jachtakte” van de de koper. Daarbij zal de koper een WM2 verlof krijgen;
- De koper kan nu het wapen ophalen bij de verkoper. De koper toont dat het wapen is bijgeschreven op zijn akte en geeft het WM2 verlof aan de verkoper.
- De verkoper dient vervolgens zijn bijlage van zijn jachtakte te laten aanpassen, waarbij het verkochte wapen van de akte wordt afgeschreven. De verkoper overhandigt het verlof WM2 aan de politie (afdeling Korpscheftaken) in zijn eigen woonplaats;
- De politie schrijft vervolgens het wapen af van de jachtakte van de verkoper;
De koper toont desgevraagd ter controle het wapen bij de politie (afdeling Korpscheftaken) in zijn woonplaats.
Bron: Circulaire wapens en munitie 2019, onderdeel A onder punt 1.4.4.5