Foto: Elsemieke Ruifrok

Consument niet langer gefopt met vlees: wild is voortaan echt wild – de Gelderlander

19 oktober 2018 – Veel vlees in de supermarkt verdient de naam wild niet. Op het etiket staat bij die producten ‘tam wild’, ‘gekweekt wild’ of ‘vlees met wildsmaak’. Dat moet duidelijker, vindt Stichting Keurmerk Echt Wild.

Dat klinkt als een helder verhaal, maar de consument kan het amper zien. Daarom start in december het keurmerk Echt Wild, waardoor de consument herkent wat echt is. Oftewel, de consument kan hiermee onderscheiden of het wild een vrij leven heeft gehad of uit een hok of van een farm komt.

Konijn, hert en fazant worden allemaal ‘wild’ genoemd, terwijl dat vaak niet terecht is. Natuur & Milieu toonde al eerder in een onderzoek aan dat meer dan de helft van het supermarktwild in werkelijkheid gefokt vlees betreft. Van de hazen, reeën en wilde zwijnen kun je met zekerheid zeggen dat ze in het wild hebben geleefd, maar dat komt doordat die niet te fokken zijn in gevangenschap.

De Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging zette twee jaar geleden de discussie op de kaart door de Dierenbescherming aan tafel uit te nodigen. Laurens Hoedemaker, directeur van de Jagersvereniging, vond dat de etikettering van supermarktvlees ook zou moeten gelden voor vlees van in Nederland geschoten wild. Geschoten wild zou, vonden de jagers, vier sterren moeten krijgen. Duurzamer vlees bestaat er immers niet, zei Hoedemaker destijds in deze krant. De Dierenbescherming zag hier niets in, maar het idee voor een keurmerk was geboren.

Fokkerijen

Konijn is het meest verkochte stukje ‘wild’ in de supermarkt. Konijnenbout, een feestje om te eten in de wintermaanden, zo staat op de verpakking in de Albert Heijn. Een konijn is een wild dier, zo denken de meeste consumenten. Maar konijn in de supermarkt komt in Nederland altijd uit konijnenfokkerijen. Al het konijnenvlees dat met de kerst verkocht wordt door Nederlandse supermarkten, komt van witte kooikonijnen, vaak zonder dat dit specifiek op de verpakking staat.

Als een dier niet is gefokt voor consumptie, hoeft het nog geen wild te zijn. Zo worden ‘wilde’ fazanten regelmatig bijgevoerd en leven ‘wilde’ herten in hertenkampen. De namen als wildsmaak en kweekwild moeten voorkomen dat de supermarkt gedonder krijgen, maar de mensen achter het Keurmerk vinden dit verwarrend voor de consument.

,,De konijnen uit fokkerijen, de herten uit farms in Nieuw-Zeeland en bijgevoerde fazanten krijgen het keurmerk niet”, aldus Janneke Eigeman van de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging. ,,Het gaat om wild dat in Nederland in vrijheid heeft geleefd en hier is geschoten. Dus geen gekweekt hert uit Argentinië. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit heeft richtlijnen die aangeven wat wild mag heten. Die systematiek is er al, alleen is het niet inzichtelijk voor consumenten. Met het keurmerk op vlees bij de poelier, in de supermarkt en de menukaart in restaurants willen we consumenten duidelijkheid geven.”

(…)

Lees het hele bericht op de website van de Gelderlander

www.degelderlander.nl