Foto: Robert Jan Asselbergs

Wild krijgt eigen vleeskeurmerk – De Gelderlander

Wild heeft binnenkort ook een keurmerk. Hiermee kan de consument herkennen wat echt wild is en wat nepwild is. Oftewel, de consument kan hiermee onderscheiden of wild een vrij leven heeft gehad of uit een zogenaamde farm komt.

Peter Klosse, lector gastronomie en voorzitter van de stichting Keurmerk Echt Wild, zegt hiermee in te spelen op de behoefte van de consument én de keten om echt wild herkenbaar te maken. Klosse maakte dit bekend tijdens de Food Professional Day in Wageningen; een dag voor professionals werkzaam in de horeca, die dit jaar geheel in het teken stond van wild.

Waarde van wild

Klosse hield een vurig pleidooi voor de waarde van wild. Zo heeft wild, naast het feit dat dieren in alle vrijheid hebben geleefd en het vlees geen additieven bevat, ook een minimale ecologische footprint omdat het dier lokaal opgroeit en gegeten wordt.

Uit eerder onderzoek van marketingbureau Zest kwam naar voren dat 67% van de Nederlanders het belangrijk vindt dat wild uit de vrije natuur herkenbaar is door bijvoorbeeld een keurmerk.

(Tekst gaat hieronder verder)

Stichting Keurmerk Echt Wild

Het keurmerk wordt uitgegeven door Stichting Keurmerk Echt Wild waar Peter Klosse, Thomas van Meel, directeur van wildverwerkingsbedrijf Pieter van Meel en zonen en Laurens Hoedemaker, directeur van de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging, zitting hebben.

(…)

Lees het gehele artikel in De Gelderlander online