Reekalveren zoeken

Reegeiten leggen hun kalveren graag in hoog gras, vooral op percelen waar het weiland grenst aan bosschages. Jagers kunnen voorkomen dat deze kalveren bij het maaien van de weilanden sneuvelen, door de kalveren vlak voor het maaien op te zoeken. Hier is veel menskracht, organisatie en doorzettingsvermogen voor nodig, maar de beloning is ernaar. Ook ander wild profiteert van deze zoeksessies waarbij het hele weiland vlak voor het maaien wordt doorkruist. (Jonge) hazen bijvoorbeeld, die bij het naderen van de zoekers hun heil elders zoeken.

Werkwijze

Reekalveren redden staat of valt met de medewerking van de boeren, grondeigenaren en jagers binnen de WBE. Afhankelijk van het weer en de activiteiten op het land en in het bos zullen er meer of minder kalveren in de graspercelen liggen. Aangezien het zoeken van reekalveren een arbeidsintensief karwei is wordt alle mogelijke hulp met graagte ontvangen tijdens de zoeksessies voorafgaand aan maaiwerkzaamheden. Tegenwoordig zien we steeds meer dat jagers en WBE’s gebruikmaken van drones met warmtebeeldamera’s om reekalveren te zoeken.

Bij de klassieke manier van zoeken naar reekalveren voor het maaien loopt men op een lijn door het te maaien perceel, waarbij de onderlinge afstand tussen de zoekers en het tempo afhankelijk zijn van de hoogte van het gras. Gevonden reekalveren worden in een jute zak op een rustige, schaduwrijke plek gelegd in afwachting van de maaiwerkzaamheden.

reekalveren zoeken

Voorbereiding

• Zorg voor een goed contact, zodat de boer of loonwerker op tijd belt
  • Zorg de avond van tevoren voor adequate verstoring (wapperende plastic zakken oid.) op de te maaien percelen, zodat de reegeit haar kalveren waarschijnlijk zal verplaatsen naar veiliger gebied
  • Zoeken naar reekalveren doe je daarna, vlak voor het maaien
  • Maak afspraken over een kernteam dat het reekalveren zoeken coördineert
  • Bedenk van tevoren waar de zoekers hun auto’s kunnen parkeren
  • Zorg dat de zoekers laarzen en/of een regenbroek bij zich hebben
  • Meer mensen is bij het zoeken altijd beter
  • Zorg dat er een fotograaf bij is, foto’s zijn onmisbaar bij PR
  • Stel een telefoon- en/of maillijst met zoekers op

Instructie

• Maak duidelijk wie er in de groep weten hoe om te gaan met een gevonden reekalf
  • Benadruk van tevoren dat (oudere) reekalveren voor de zoeker zullen proberen te vluchten
  • Pak de gevonden reekalveren altijd op met een grote pluk gras en plastic handschoenen
  • Leg de kalveren buiten het te maaien perceel op een rustige, veilige en schaduwrijke plek
  • Pas de onderlinge afstand tussen zoekers in de linie aan op de hoogte van het gras
  • Honden aan de lijn
  • Zoek nogmaals goed na op eventuele slachtoffers wanneer het maaien is gedaan
  • Registreer wat je hebt gedaan en wat de resultaten zijn geweest

Inventarisatie preventieve zoekacties

Om een duidelijk beeld te krijgen hoeveel zoekacties naar reekalfjes en ander jonge dieren plaatsvinden heeft de Jagersvereniging een inventarisatieformulier gemaakt. Naast de aantallen zoekacties zijn wij uiteraard ook benieuwd naar de vorm van de zoekactie en de resultaten. Vult u onderstaand formulier ook in?

• Inventarisatie preventieve zoekacties 2021

• Ook de inspanningen van jagende niet-leden ontvangen we graag, vermeld dan een '0'
  • Sleep bestanden hierheen of
    Max. bestandsgrootte: 20 MB.