Salade met fazant

Salade met fazant, zuurkool en aceto balsamico

Voor- of tus­sen­ge­recht, hoofd­ge­recht

Be­rei­dings­tijd: meer dan 2 uur

Ingrediënten

• 1 panklare fazant
  • 150 g zuurkool
  • 50 g rozijnen
  • 100 g ontbijtspek
  • olijfolie
  • klontje roomboter
  • balsamico azijn
  • 200 g gemengde sla
  • 500 g ganzenvet (pot, poelier)
  • rozemarijn
  • medium sherry
  • peper
  • zout

Bereiding

Snijd de bouten en borstdelen van de fazant. Doe dit een dag van tevoren. Bestrijk de bouten met wat zout en gesneden rozemarijn en zet ze een nacht in de koelkast om te pekelen. Kook de zuurkool zoals je ‘m lekker vindt.

Verwarm het ganzenvet tot ongeveer 80 graden en maak de bouten daarin gaar. Dat duurt minstens drie uur. Zet de pan op een plaatje op de kleinste vlam of gaar de bouten in een oven van 80°C. Het vlees moet zo gaar zijn dat het makkelijk van het bot loslaat. Laat de bouten afkoelen, pluk het vlees er af en verwijder de pezen.

Bak het fijngesneden spek mooi krokant uit. Wel de rozijnen in kokend water met een scheut sherry. Zout en peper de borstfilets en bak ze op een matig vuur rondom bruin in olijfolie en roomboter. Gaar de filets nog 5 minuten door in een oven van 160°C en laat ze een kwartier rusten onder aluminiumfolie.

Roer een dressing van 3 delen olijfolie met 1 deel aceto balsamico en breng op smaak met zout en peper.

Serveertip

Verdeel de met wat dressing aangemaakte sla over de borden. Hussel spekjes, rozijnen en zuurkool er losjes doorheen. Snijd de borstdelen in plakken en verdeel deze samen met het geplukte vlees van de bouten speels over de salades. Besprenkel het gerecht met het restant van de dressing.

Dit recept is eerder verschenen op www.Wildplaza.com, een samenwerking tussen wildhandelaren en de Jagersvereniging.