Fazant in pancetta

Ballotines van fazant verpakt in pancetta

Voor- of tus­sen­ge­recht, hoofd­ge­recht

Be­rei­dings­tijd: 31-60 mi­nu­ten

Ingrediënten

• 1 fazant (ontbeend)
  • 500 g boleten (grof gesneden)
  • 3 el olijfolie
  • ½ Spaanse peper (fijn gesneden)
  • 1 el fijn gesneden tijm
  • 1 knoflookteen (fijn gehakt)
  • 2 el sjalot (fijn gesneden)
  • 2 el witte wijn
  • 300 g pancetta
  • peper & zout.

Bereiding

Ontbeen de fazant of vraag aan je poelier of die het voor je wil doen. Wrijf het vlees goed in met peper & zout. Maak een grote rechthoek van de pancetta op een laag krimpfolie, waar je de fazant op legt. Ondertussen fruit je de sjalot met de Spaanse peper in olijfolie glazig, om vervolgens de boleten, tijm en knoflook toe te voegen. Bak deze rondom bruin en breng het mengsel op smaak met peper & zout. Zodra de paddestoelen geslonken zijn, blus je ze af met de witte wijn. Laat dit even op het vuur staan totdat het vocht verdampt is. Meng dit met behulp van een staafmixer en vul de fazant met dit fijngesneden mengsel.

Klap de fazant dubbel en rol daarna voorzichtig de pancetta eromheen. Maak hierbij gebruik van de krimpfolie, waardoor je deze ‘ballotine’ goed strak kunt trekken. Leg de ballotine op een ingevette ovenplaat en laat hem 20 minuten in een tot 180°C voorverwarmde oven staan

Dit recept is eerder verschenen op www.Wildplaza.com, een samenwerking tussen wildhandelaren en de Jagersvereniging.