Reerug op zomerse wijze

Gegrilleerde rug van ree, geserveerd op zomerse wijze

Hoofdgerecht voor 4 personen
Bereidingstijd: 31-60 minuten

Ingrediënten

• 600 g rugfilet van ree aan één stuk
  • ½ dl zelfgemaakte reefond of 250 g wildfond uit een pot
  • twee borrelglazen rode wijn en een borrelglas port het geheel tot een kwart ingekookt
  • 80 g boter
  • 1 gekookte bodem van een verse artisjok of 2 artisjokbodems uit blik
  • 1 rode paprika
  • 1 groene paprika
  • 20 zwarte olijven ontpit en kleingesneden
  • 6 Pomodori tomaten ontveld ontdaan van vocht en zaadjes en in kleine blokjes gesneden
  • 10 blaadjes basilicum (grof gesneden)
  • 1 dl olijfolie
  • ¼ dl sherry-azijn
  • zout

Bereiding

Bestrooi de reefilet met peper en zout en kwast er wat olijfolie over. Schroei de filet op de barbecue of grillplaat snel aan alle kanten dicht. Verleg het vlees enkele keren zodat er een mooi ruitpatroon op ontstaat.

Doe de filet over in een vuurvaste schaal en zet deze 5 minuten in een voorverwarmde oven van 150°C. Het vlees gaart nu langzaam door.

Daarna uit de oven nemen en een kwartiertje laten rusten. Snijd de gekookte artisjokbodem in blokjes. Schil de paprika’s met behulp van een dunschiller, halveer ze en snijd zaad en zaadlijsten er uit. Snijd de paprika en tomaat in zeer dunne reepjes. Verwarm de reesaus of ingekookte wildfond met de olijfolie en sherry-azijn. Voeg de blokjes artisjok, de paprika juliënne en de stukjes olijf toe en laat deze even meewarmen. Breng het geheel op smaak met peper en zout. Doe op het laatste moment de tomaat door de saus en vlak voor het opdienen de blaadjes basilicum.

Snijd de reebokfilet in plakjes van circa 1 cm dikte, zodat het ruitpatroon nog goed zichtbaar is. Leg de plakjes weer tegen elkaar aan en verwarm het vlees nog heel even in een oven van 250°C.

Tip

Serveer er bijvoorbeeld risotto met verse tuinkruiden bij, of een luchtig aardappelpureetje waarin u enkele druppels truffelolie hebt gedaan. Een nieuw aardappeltje doet het ook prima bij dit gerecht.

Serveertip

Leg op elk voorverwarmd bord een bergje met de groenten en de saus en bedek deze met de plakjes reebok. Garneren met een blaadje basilicum.

Dit recept is eerder verschenen op www.Wildplaza.com, een samenwerking tussen wildhandelaren en de Jagersvereniging.

Wild kopen?

Bij een jager of in een winkel bij u in de buurt? Probeer Wild op de Kaart!

De Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging faciliteert met ‘Wild op de kaart’ het contact tussen aanbieders en afnemers van wild, zodat wild eten voor iedereen gemakkelijk bereikbaar wordt. Uiteraard staan ook restaurants op onze kaart!