Wat is een “logeerakte” en op welke manier kan deze worden aangevraagd?

Voor buitenlandse gasten bestaat de mogelijkheid te jagen op basis van een zogenaamde “logeerakte”. Deze akte geldt voor 6 opeenvolgende dagen en is alleen geldig wanneer men zich in het gezelschap bevindt van iemand met een ‘normale’ Nederlandse “jachtakte”.

De “logeerakte” dient te worden aangevraagd door de Nederlandse gastheer bij de afdeling Korpscheftaken van de politie waar de gastheer zelf zijn akte aanvraagt. Te overleggen zijn de gegevens van de gast dat deze gerechtigd is om te jagen in het land van herkomst, 2 pasfoto’s en het bewijs dat deze gast verzekerd is in Nederland.

Wanneer de buitenlandse jagers inwoners zijn van een land dat is aangesloten bij de Europese Unie zullen zij in het land van herkomst een Europese Vuurwapenpas moeten aanvragen. Deze Europese Vuurwapenpas is het vervoersbewijs voor de landen binnen de EU. Daarnaast is het ook mogelijk dat de gast een of meerdere wapens van zijn gastheer in medegebruik op zijn “logeerakte” krijgt. In zo’n geval hoeft de buitenlandse gast zijn eigen wapens niet mee te nemen.

Is uw vraag voldoende beantwoord? U kunt het bureau van de Jagersvereniging altijd bellen of mailen voor meer informatie.

De Jagersvereniging aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade van welke aard dan ook, ontstaan door het gebruik van de gepresenteerde informatie.