Foto: Robert-Jan Asselbergs

Afschot melden eenvoudig gemaakt: FRS-mobiel vernieuwd

De Jagersvereniging en NatuurNetwerk presenteren met gepaste trots het vernieuwde FRS-mobiel. Dit is eenvoudig FRS voor op uw smartphone. Via een internetmenu op uw mobiele telefoon kunt u voortaan afschot, doodgevonden dieren en verjaagacties meteen en gemakkelijk melden.

Hoe het werkt
Het werkt als volgt: ga op uw smartphone naar uw internetbrowser (zoals Safari of Chrome), toets mobiel.faunaregistratie.nl in, log in met uw gewone FRS-inlognaam en wachtwoord. De meeste smartphones kunnen uw inlognaam en wachtwoord voor u onthouden, zodat u een volgende keer sneller kan inloggen.

Vervolgens kan u kiezen uit drie opties: afschot melden, doodgevonden dieren melden, of inspanning zonder resultaat. Dat laatste is voor het melden van verjaagacties zonder dat daarbij dieren gedood zijn. Het melden van die acties is wel van belang voor de boer om schadevergoeding te kunnen aanvragen in geval van faunaschade.

FRS-mobiel herkent automatisch uw locatie, zodat u ter plekke in het veld uw afschot kunt melden. U kunt de locatie ook eenvoudig handmatig aanpassen. Vervolgens geeft u aan welke diersoort u gedood of gevonden heeft, en hoeveel. Desgewenst kunt u bij eenden en fazanten onderscheid maken in woerden/eendjes of hanen/hennen. Bij grofwild (inclusief ree) kunt u onder andere het wildmerknummer invoeren. Bij alle meldingen kunnen er meerdere foto’s worden geüpload.

Geautomatiseerde gegevens
FRS-mobiel vult zo veel mogelijk geautomatiseerd gegevens aan en zorgt er voor dat je geen onnodige vinkjes hoeft te zetten. Wanneer u bijvoorbeeld in uw jachtveld staat en in het jachtseizoen meldt dat u een haas hebt geschoten, zal FRS-mobiel dit automatisch als ‘afschot jacht’ kwalificeren en niet als ‘afschot landelijke vrijstelling’ of ‘afschot ontheffing’. Die toewijzing aan een wettelijke grondslag is vaak verplicht vanuit de faunabeheerplannen en ontheffingen. Om hiervan optimaal gebruik te maken moet het jachtveld in FRS ingetekend zijn en moeten de machtigingen geactiveerd zijn. Voor het melden van afschot maakt het niet uit of u als jachthouder, schadebestrijder of anderszins inlogt. Alle meldingen kunnen binnen de ingestelde periode na invoer door de jachthouder op de pc worden toegevoegd en verwijderd.

Toekomst
In de nabije toekomst willen we FRS-mobiel uitbreiden zodat je op elke moment in het veld kan zien welke diersoort je op die locatie wel of niet mag doden, en welke voorwaarden daar aan zijn verbonden (wel/geen lokkers, wel/geen nachtkijker, etc.). Een volgende stap zou moeten zijn dat je via FRS-mobiel ook gemakkelijk tellingen en waarnemingen kan registreren.

Complete afschotcijfers
De Jagersvereniging hoopt dat het vernieuwde FRS-mobiel er voor zorgt dat elke jager gemakkelijk zijn afschot al in het veld registreert. Daarmee worden de afschotgegevens beter en completer. En dat draagt weer bij aan de betrouwbaarheid van de gegevens en het vertrouwen dat de maatschappij in de jagers en wildbeheereenheden heeft.

De eerste reacties uit het testpanel zijn positief. We hopen dat iedere jager FRS-mobiel ook zelf probeert en ervaart hoe gemakkelijk het werkt!