Salade van dungesneden damhertfilet

Be­rei­dings­tijd: 11-20 mi­nu­ten

Ingrediënten

• 200 g damhertfilet in dunne (ongeveer 3 mm) plakjes gesneden
  • sla (Frisee, lollo rosso, rucola en eikenbladsla, van elk een handvol)
  • ½ dl mosterdvinaigrette
  • 100 g Hollandse garnalen

Voor de kweepeervinaigrette:

• 1 kweepeer
  • 1 dl witte wijn
  • 2 kardamompitten
  • 10 g suiker
  • 15 g gemberwortel
  • 2 el druivenpitolie
  • 1 el citroensap
  • kervel
  • peper
  • zout

Bereiding

Was de slasoorten en slinger ze droog in een slacentrifuge. Pluk de bladeren in stukjes. Laat de grillplaat of barbecue gloeiend heet worden. Gril de plakjes damfilet hierop aan één kant razendsnel aan. Dat duurt maar een paar seconden. Bestrooi de plakjes met fleur de sel of grof zeezout.

Schil de kweepeer en verwijder het klokhuis. Snijd de peer in blokjes van ½ centimeter. Doe deze in een pannetje samen met de gekneusde kardamompitten, witte wijn, grof gesneden gemberwortel en suiker. Breng aan de kook en laat inkoken tot een ½ dl. Haal de pan van het vuur en verwijder kardamom en gember. Maak de vinaigrette af met druivenpitolie, citroensap, peper en een mespunt zout. In plaats van kweepeer kun je ook een handpeer gebruiken.

Serveertip

Maak de slasoorten aan met de mosterdvinaigrette. Leg de sla midden op de borden en verspreid de plakjes filet er overheen. Bestrooi het gerecht met de garnalen en versier de salade met takjes kervel. Schep tenslotte de kweepeervinaigrette er omheen.

Dit recept is eerder verschenen op www.Wildplaza.com, een samenwerking tussen wildhandelaren en de Jagersvereniging.