Foto: Wouter Klaasse

Oproep Jagersvereniging: Bescherm jonge, wilde dieren

Niet aanraken, hond aan de lijn & kat binnenhouden

Amersfoort – De lente is in aantocht en dat betekent dat veel wilde dieren jongen krijgen. Daarom roept de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging recreanten op om jonge, wilde dieren niet aan te raken en de honden aan de lijn te houden. Ook is het belangrijk dat men de kat in deze periode binnen houdt. Met de oproep ‘Bescherm jonge, wilde dieren’ wil zij hier samen met haar leden aandacht voor vragen.

De wilde dieren die deze periode geboren worden zijn voor de hond makkelijk op te sporen. Als de hond losloopt kan er niet worden voorkomen dat de viervoeter een jong wild dier grijpt. Ook is het belangrijk dat men de jonge dieren niet aanraakt. Wanneer men een wild dier aanraakt kan dat ertoe leiden dat het moederdier haar jong verstoot.

Ook voor de kat een makkelijke prooi
Ook katten vormen een gevaar voor jonge dieren. Katten die buiten lopen, volgen hun jachtinstinct en vangen inheemse diersoorten. Hoeveel prooien een kat vangt is afhankelijk van de tijd die ze buiten rondbrengen. Voor alle huiskatten en verwilderde huiskatten samen wordt geschat dat ze in Nederland jaarlijks minstens 100 miljoen prooien doden en een onbekend aantal dieren verwonden, waaronder weidevogels. Daarom is het van belang dat kattenbezitters hun kat binnen houden tijdens de broedperiode en zoogtijd.

Campagne ‘Bescherm jonge, wilde dieren’
Veel mensen zijn zich niet bewust dat hun hond én kat grote schade kunnen aanrichten in de natuur. Om hier extra aandacht voor te vragen start de Jagersvereniging de campagne ‘Bescherm jonge, wilde dieren’. In het kader van deze campagne vraagt de Jagersvereniging haar leden om hun social media de campagnevisuals te delen. Daarnaast heeft de Jagersvereniging voor de lokale wildbeheereenheden posters ontworpen die zij kunnen ophangen in het eigen werkgebied. De visuals en posters zijn te downloaden op deze pagina.

Waarom zetten jagers zich in?
Jagers voelen zich betrokken bij het buitengebied en wat er leeft. Vanuit die betrokkenheid steken ze veel tijd en energie in de natuur, zoals het tellen van diersoorten, voorlichting en aanleg en onderhoud van natuur.

Daarnaast zijn jagers ook de gratis oren en ogen in het buitengebied. Zo spreken zij mensen in natuurgebieden aan met het verzoek hun honden aan te lijnen en op de wandelpaden te blijven. Daarnaast vraagt de Jagersvereniging al geruime tijd aandacht voor verbetering van het toezicht in het buitengebied om andere misstanden te voorkomen. Denk aan stroperij, drugs- en andere afvaldumpingen en motorcrossen.