Litouwen (Lithuania)

Nederlandse jagers die in Litouwen willen gaan jagen, dienen rekening te houden met de volgende formaliteiten en documenten.

Documenten

Voor het aanvragen van de noodzakelijke Litouwse jachtdocumenten dient men onderstaande documenten te overleggen. Veelal zal de gastheer of jachtorganisator deze formaliteiten kunnen verzorgen:

1.      Een (kopie van het) identiteitsdocument (paspoort)

2.      Een (kopie van de) Nederlandse jachtakte

3.      Een Europese vuurwapenpas (EVP) De overheid rekent geen kosten voor het jagen in Litouwen. Eventuele kosten zijn het gevolg van de afspraken met de landeigenaar.

Wapens

Normaliter doen zich geen problemen voor met het meenemen van een wapen naar Litouwen. Het enige dat men aan de grens dient te overleggen is een EVP.

Import/export

Buitenlandse jagers hebben het recht om hun jachttrofeeën en het bejaagde wild uit Litouwen mee te nemen of na te laten zenden, zonder extra toestemming van het milieuministerie of andere instituten. Men hoeft slechts bij het douanekantoor het jachtprotocol te overleggen dat door de gebruiker van de jachtgrond is opgesteld. Dit protocol moet worden afgestempeld en getekend door een geautoriseerd persoon van het regionaal agentschap van een milieubeschermingdepartement van de regio waar de jacht heeft plaatsgevonden.

Europese vuurwapenpas noodzakelijk

Litouwen behoort, net als Nederland tot de Europese Unie. Dat houdt o.a. in dat wanneer jagers met hun wapen naar dit land reizen, zij in het bezit dienen te zijn van een Europese vuurwapenpas (EVP). Dit EVP dient aangevraagd te worden bij de politie die ook de jachtakte verstrekt en dient daar ook jaarlijks te worden verlengd. Een EVP toont aan dat u het wapen legaal bezit en is het vervoersbewijs van de wapens voor de landen van de EU. Het opstellen van een EVP is handwerk. Controleer daarom nadrukkelijk of de juiste wapens op de juiste wijze zijn opgenomen. Het voorkomt grote problemen bij grenscontrole!

De Litouwse jagersvereniging: Lithuanian Hunters’ & Fishermen Association, Algirdo st. LT- 03217 Vilnius Tel.:  +370 52 62 6735, Fax.:  +370 52 61 8204, E-mail: [email protected] Of via het consulaat: Ambassade van Litouwen/Embassy of the Republic of Lithuania Koninginnegracht 78 2514 AH Den Haag tel: 070 – 385 54 18.

Versie 09 – 2015