Wild als voeding

Eind 2014 presenteerde milieuorganisatie Natuur & Milieu de resultaten van een onderzoek naar het effect van 12 vleessoorten op milieu- en dierenwelzijn. Wild, in Nederland geschoten door jagers, scoorde op alle aspecten van milieu- en diervriendelijkheid het hoogst. Uit de resultaten kwam ook naar voren dat meer dan de helft van de aangeboden wildsoorten in de supermarkt geen echt wild, maar gekweekt ‘wild’ (met supermarktketen Marqt als positieve uitzondering). Op verpakkingen staat dit onderscheid vaak niet vermeld.

score-milieu-en-dierenwelzijn Natuur en Milieu

Wild van eigen bodem meest milieu- en diervriendelijk vlees

Echt wild

‘Wie echt wild wil eten, kan daarom het beste kiezen voor haas of ree. Deze dieren kun je niet fokken en zijn dus gegarandeerd echt wild. Ook zwijnen afkomstig uit Nederland zijn gegarandeerd wild’, aldus Sijas Akkerman, hoofd Voedsel bij Natuur & Milieu. Deze organisatie roept de overheid op om ‘wild’ tot een wettelijk beschermde term te maken te maken, zodat de consument op basis van de juiste informatie een weloverwogen keuze kan maken.

Uitkomsten

De uitkomst van dit onderzoek sluit aan bij het pleidooi van de Jagersvereniging voor het behoud van de jacht in Nederland: wild van Nederlandse bodem is een prachtig, duurzaam product.

Download 'Wat eten we met kerst'' (Natuur & Milieu, 2014)