Hertencarpaccio

Voor- of tus­sen­ge­recht

Be­rei­dings­tijd: meer dan 2 uur

Ingrediënten

600 g hert (haas, maar bovenbil of lende kan ook)

Voor de kruidensalade

• ½ bosje kervel (gewassen en geplukt)
  • ½ bosje basilicum (gewassen en geplukt)
  • ½ bosje bladpeterselie (gewassen en geplukt)
  • ½ bosje bieslook (gewassen en grof gesneden)
  • 1 ruime hand postelein (gewassen)
  • 1 ruime hand frisee (gewassen)
  • 1 el witte balsamico
  • 2 el olijfolie
  • peper & zout

Voor de salsa verde

• 1 el kappertjes
  • 5 ansjovisfiletjes
  • ½ bosje gewassen en geplukte kervel
  • ½ bosje gewassen en geplukte basilicum
  • ½ bosje gewassen en geplukte bladpeterselie
  • ½ bosje bieslook
  • grof gesneden
  • 2 el witte balsamico
  • 4 el olijfolie
  • peper & zout

Bereiding

Rol het vlees strak in plasticfolie en leg het minimaal een uur in de vriezer. Snij met een mes dunne plakjes af. Als het vlees niet dun genoeg is, leg je het tussen plasticfolie en maak je het nog platter met een deegroller. Verdeel de plakken over de borden en strooi er peper & zout overheen. Besprenkel met de salsa verde.

Voor de salsa verde:

Doe ansjovis, kappertjes, bieslook, bladpeterselie, basilicum, kervel, peper, zout en witte balsamico in een mengbeker. Meng dit met een staafmixer tot een glad geheel en voeg al druppelend de olijfolie toe tot je een gladde, vloeibare massa hebt. Meng de kruiden, frisee en postelein met peper & zout, witte balsamico en olijfolie. Maak met je handen een bolletje sla en leg dit midden op de carpaccio. En als laatste druppel je de salsa verde over de hertencarpaccio.

Dit recept is eerder verschenen op www.Wildplaza.com, een samenwerking tussen wildhandelaren en de Jagersvereniging.

Wild kopen bij een jager of in een winkel bij u in de buurt? Probeer Wild op de Kaart!

De Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging faciliteert met ‘Wild op de kaart’ het contact tussen aanbieders en afnemers van wild, zodat wild eten voor iedereen gemakkelijk bereikbaar wordt. Uiteraard staan ook restaurants op onze kaart!