Foto: iStock

Steenmarter burgert in, weidevogels verdwijnen – Dalfsennet

Het aantal weidevogels als de grutto en kievit is de laatste jaren onheilspellend achteruit gegaan. Dat is niet alleen aan de steenmarter toe te schrijven, maar ook zeker aan het toegenomen aantal vossen en ooievaars. “Als er niks gebeurt, zijn we over een paar jaar alle weidevogels kwijt”, aldus jachtopzichter Freek Kutterik van landgoed Vilsteren in regionaal dagblad De Stentor.

Weidevogel bescherming

Weidevogelbeschermer en jager Bertwin Elshof roept de overheid op om serieus te overwegen om de steenmarter te schieten. “De grutto is écht een Nederlandse vogel. Tachtig procent van alle grutto’s in de wereld broedt hier. Het is onze verantwoordelijkheid de grutto te beschermen”.

Vangen

De marter mag niet worden bejaagd, alleen vangen is toegestaan. De wet schrijft voor dat het dier binnen een straal van 200 meter van de vangplek moet worden uitgezet en dan begint het spelletje weer van voren af aan. De gemeente Dalfsen beschikt inmiddels over een digitaal meldpunt.

Lees het hele bericht op de website van Dalfsennet

Dalfsennet.nl