Foto: Michael Migos

Boeren uiten hartenkreet over predatiebeheer – Nieuwe Oogst

Op donderdag 20 september verscheen in de Nieuwe Oogst een artikel over het predatiebeheer in provincie Groningen. Het moet intensiever, stelde voorzitter Freek Nieuwenhuis van agrarisch collectief West in de Statencommissie Ruimte Natuur en Milieu. Steenmarters, vossen en ook katten zorgen voor predatie van weidevogels in Groningen.

‘Wanneer we nu niet aanpakken, vrees ik dat we mensen in het veld als veldmedewerkers en boerenbeheerders kwijt raken. Ze zien de dure grutto, waarvan het beheer zo’n 900 euro per grutto kost, opgekweekt worden voor voedsel voor predatoren. Commissie, neem deze hartenkreet ter harte’, gaf Nieuwenhuis aan.

(…)

Katten
Niet alleen steenmarters en vossen zijn grondpredatoren, ook zwerfkatten zorgen voor predatie van weidevogels in Groningen, stellen partijen. Volgens Daniëlle van Gennep van Stichting DierenLot eten katten echter in zeer geringe mate weidevogels.

‘Meestal vangen ze muizen en andere kleine zoogdieren. Ze pakken zangvogels in plaats van weidevogels.’ Ze ziet vooral wat in sterilisatie en castratie van katten. ‘Sinds 1 april is dat in Vlaanderen verplicht. Dat zorgt nu al voor 30 procent minder zwerfkatten.’

De bevindingen van directeur Marco Glastra van het Groninger Landschap zijn anders. Hij schetste dat aan de hand van een voorbeeld. In Middag Humsterland zijn onlangs dertig weidevogelnesten met camera’s ’s gevolgd. Negen waren daarvan gepredeerd. ‘De kat kwam daar als grootste predator uit de bus’, aldus Glastra.

(…)

Nieuwenhuis bedankte de Statencommissie voor de brede steun voor het actieplan weidevogels dat het samen met natuurorganisaties opstelde. ‘Ook proef ik steun voor agrariërs waar moedeloosheid dreigt te ontstaan.’

Lees het hele bericht op de website van Nieuwe Oogst

nieuweoogst.nu