Foto: WBE Winterswijk

Wildspiegels verwijderd, meer dode reeën tussen Markelo en Rijssen – Tubantia

Maaiers hebben dit jaar in de provincie Overijssel voor het gemak alle wildspiegels verwijderd maar niet teruggezet. Dit heeft geresulteerd in het doodrijden van zeker 5 reeën langs de N752 tussen Markelo en Rijssen. Dit meld Tubantia op 21 juli.

De provincie Overijssel is als wegbeheerder verantwoordelijk voor het maaien van de bermen. Omdat de wildspiegels in de weg staan tijdens het maaien zijn ze voor het gemak weggehaald maar niet teruggezet. De spiegels op de paaltjes reflecteren het licht van autolampen en schrikken daarmee reeën af. 5 reeën zijn daar dit jaar doodgereden.

Rik Kreijkes van WBE West-Twente bevestigt het verhaal. “Er zijn dit jaar al vijf reeën doodgereden en daarmee is de Markeloseweg een hotspot, een plek waar we extra aandacht aan besteden. Onze jagersvereniging heeft honderd nieuwe wildspiegels besteld en zet die wat verder in de berm neer, zodat ze geen problemen opleveren bij het maaien. En dan nu maar hopen dat de maaiers ze laten staan”, zegt Kreijkes.

André Vasters van WBE Hof van Twente heeft inmiddels contact gehad met de provincie. Die zeggen dat ze dit jaar gaat monitoren wat de meest gevaarlijke wegen zijn waar veel reeën verongelukken. Daar worden vervolgens maatregelen getroffen.

(…)

Lees het hele bericht op de website van Tubantia

Tubantia.nl