Hoe is de jacht in Letland (Latvia) geregeld?

Nederlandse jagers die in Letland willen jagen, dienen rekening te houden met de volgende formaliteiten en documenten.

Documenten De noodzakelijke documenten dienen aangevraagd te worden bij het jachtdepartement van de State Forest Service (SFS staatsbosbeheer). Veelal zal de gastheer of jachtorganisator deze formaliteiten kunnen verzorgen, daarbij moet overlegd worden:

1.      Een (kopie van het) identiteitsbewijs (paspoort)

2.      Een (kopie van de) jachtakte uit het land van herkomst

3.      Het Europese vuurwapenpas of een document waarin de Letlandse Staatspolitie toestemming geeft om het land  met een wapen binnen te gaan en daar voorhanden te hebben.

Op basis hiervan verstrekt de SFS de jachtseizoenkaart en de akte om in Letland te mogen jagen. Het bedrag dat hiervoor aan de overheid moet worden betaald is afhankelijk van de duur van de jachtakte – hoe langer die geldig is, hoe hoger de vereiste vergoeding. De jachtaktes worden normaliter verstrekt voor 1 dag, 2 tot 10 dagen of het gehele seizoen.

Wapens

In Letland zijn slechts op beperkte schaal wapens te huur. Het is daarom gemakkelijker voor de bezoekende jager om het eigen wapen en munitie mee te nemen. De jager uit een EU-Lidstaat dient in het bezit te zijn van een Europese Vuurwapenpas en een schriftelijke uitnodiging om in Letland te jagen. In dit geval is het afstempelen van het EVP de enige vereiste formaliteit.

Anders dan andere Europese landen geven de Letlandse regels geen beperkingen of regels m.b.t. het gebruik van wapens/munitie bij de jacht op bepaalde wildsoorten. Het enige dat is vereist, is een wapen dat in de Letlandse jachtwet is voorgeschreven. In Letland zijn twee bepalingen t.a.v. het gebruik van munitie:

1.      Kogelpatronen moeten worden gebruikt bij de jacht op eland en roodwild;

2.      Het gebruik van hagelpatronen die metallisch lood bevatten, is niet toegestaan bij de jacht op waterwild in natuurgebieden.

Import/Export

De jachttrofeeën zijn het gewei en de schedel (met bovenkaak of allen het neusbeen), de (hoek)tanden van wilde zwijnen, evenals huiden en schedels. Het meenemen van trofeeën uit Letland is toegestaan op basis van een individuele vergunning die door  het regionaal bos districtskantoor in wiens gebied de trofee is geschoten. De overheid brengt een bedrag in rekening voor het meenemen van de trofee Voor een kleine of gemiddelde trofee is het bedrag gematigd, maar dit stijgt aanzienlijk voor exclusieve trofeeën. Een veterinaire verklaring kan vereist zijn afhankelijk van de trofee, de wijze waarop deze is geprepareerd en het land van bestemming.

Europese vuurwapenpas noodzakelijk

Letland behoort, net als Nederland tot de Europese Unie. Dat houdt o.a. in dat wanneer jagers met hun wapen naar dit land reizen, zij in het bezit dienen te zijn van een Europese vuurwapenpas (EVP). Dit EVP dient aangevraagd te worden bij de politie die ook de jachtakte verstrekt en dient daar ook jaarlijks te worden verlengd. Het EVP toont aan dat u het wapen legaal bezit en is het vervoersbewijs van de wapens voor de landen van de EU. Het opstellen van een EVP is handwerk. Controleer daarom nadrukkelijk of de juiste wapens op de juiste wijze zijn opgenomen. Het voorkomt grote problemen bij grenscontrole!

Informatie

De Letlandse jagersvereniging: Latvian Hunters’ Association, Matisa 8, Riga, LV-1001 Fax: (+) 371 729 10 06, E-mail [email protected] Website: www.latma.lv Of via de ambassade: Ambassade van Letland/Embassy of Latvia in The Netherlands Balistraat 88 2585 XX Den Haag tel: 070 – 306 39 34

Versie 09 – 2015

Is uw vraag voldoende beantwoord? U kunt het bureau van de Jagersvereniging altijd bellen of mailen voor meer informatie.

De Jagersvereniging aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade van welke aard dan ook, ontstaan door het gebruik van de gepresenteerde informatie.