Foto: Anoeska van Slegtenhorst

Steeds meer wild wordt doodgereden – NOS

Het aantal wildaanrijdingen is gestegen. Elke maand worden er gemiddeld 500 wilde dieren doodgereden op de Nederlandse wegen. En omdat dit enkel de cijfers zijn uit Gelderland, Noord-Brabant, Overijssel en Noord-Holland verwacht Gijs van Aardenne, voorzitter Stichting Wildaanrijdingen Nederland, dat het werkelijke getal vele malen hoger ligt.

Van Aardenne pleit voor een landelijke, uniforme registratie van aangereden wild: “Zonder dat krijg je nooit heldere cijfers, dus een betrouwbaar beeld en wordt er in grote delen van het land ook niets gedaan. Het gevolg is dierenleed en de veiligheid van mens en dier die in het geding komt.”

Dat het aantal wildaanrijdingen stijgt is voor veel mensen herkenbaar, zo ook voor Ruben Vermeer, boswachter op de Sallandse Heuvelrug: “Ik reed net naar kantoor en heb onderweg zes egels en twee eekhoorns op de weg zien liggen. Dat past in principe bij de tijd van het jaar, want veel dieren hebben jongen gehad en die zijn minder ervaren. Maar zo veel als vandaag is wel een beeld dat ik in andere jaren niet zag.” Daarnaast zit er veel wild in de bossen en is het wegennet is zeer uitgebreid.

Wie wild aanrijdt, kan het beste de politie bellen, zegt Vermeer. “Zeker als het dier waarschijnlijk nog leeft en is weggevlucht. De politie staat in contact met wildbeheereenheden. Jagers en vrijwilligers met speciaal getrainde honden gaan er dan op uit om het dier te zoeken en te kijken hoe het ervoor staat. Eventueel wordt het uit zijn lijden verlost.”

Lees het hele bericht op de website van NOS

Steeds meer wild wordt doodgereden