Foto: Anoeska van Slegtenhorst

Persbericht – Groene BOA behoudt portofoon zonder extra kosten

In 2019 kunnen groene BOA’s bij hun toezichtwerkzaamheden in natuurgebieden kosteloos gebruik blijven maken van portofoons die zijn aangesloten op het C2000-netwerk van de politie. Dat staat in een brief die minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid afgelopen week naar de Kamer stuurde. Eerder was juist sprake van een flinke verhoging van de kosten voor aansluiting van groene BOA’s op het C2000-netwerk.

De verschillende werkgevers van groene BOA’s zijn erg blij met de beslissing van de minister om portofoons zowel over het afgelopen jaar als in 2019 kosteloos beschikbaar te stellen. “Portofoons waarmee onze BOA’s direct contact kunnen leggen met elkaar en met de politie zijn onmisbaar bij het houden van toezicht in afgelegen buitengebied”, aldus Teo Wams, directeur natuurbeheer bij Natuurmonumenten. “We zijn verheugd dat de minister en de politie dit zien en deze regeling hebben getroffen.”

Onveilige situatie voorkomen
Hank Bartelink, directeur van Landschappen NL vult aan: “De afgelopen maanden was er veel te doen om het voornemen van de politie om de verstrekking van portofoons aan groene boa’s flink duurder te maken. De eerste nota’s lagen al bij ons op de mat. Als er niet was ingegrepen hadden onze BOA’s zonder portofoon het veld in gemoeten ten koste van hun eigen veiligheid. Dat is nu gelukkig voorkomen, mede dankzij druk vanuit de Tweede Kamer.”

Versterking van toezicht in buitengebied
Volgens Roel Robbertsen, voorzitter van de Federatie Particulier Grondbezit, sluit dit besluit over portofoons goed aan bij het plan van aanpak ‘Versterking van toezicht en handhaving in het buitengebied’ wat eerder dit jaar door minister Grapperhaus (JenV) en minister Schouten (LNV) aan de Kamer is gestuurd. “Het plan van aanpak moet ervoor zorgen dat er meer erkenning komt voor het feit dat groene BOA’s politietaken waarnemen op plekken waar het de politie zelf aan capaciteit ontbreekt”, aldus Robbertsen.

Betere ondersteuning nodig
Laurens Hoedemaker, directeur van de Jagersvereniging, voegt hieraan toe: “Het kosteloos verstrekken van portofoons is een goed begin. Maar wat ons betreft komt er ook op andere vlakken betere ondersteuning van het werk wat wij de politie uit handen nemen. Denk bijvoorbeeld aan een tegemoetkoming in de kosten die wij maken voor het opleiden en bijscholen van onze mensen, of de uitrusting die nodig is om veilig toezicht te kunnen houden.”

“Het kosteloos verstrekken van portofoons is een goed begin. Maar wat ons betreft komt er ook op andere vlakken betere ondersteuning van het werk wat wij de politie uit handen nemen. Denk bijvoorbeeld aan een tegemoetkoming in de kosten die wij maken voor het opleiden en bijscholen van onze mensen, of de uitrusting die nodig is om veilig toezicht te kunnen houden.” – Laurens Hoedemaker directeur van de Jagersvereniging

Verder overleg
In 2019 gaan de werkgevers van groene BOA’s, de politie en de betrokken ministeries verder in overleg over welke maatregelen en middelen nodig zijn om toezicht door groene BOA’s in het buitengebied ook in de toekomst mogelijk te blijven maken. Wat de particuliere BOA-werkgevers betreft gaat het niveau van toezicht omhoog en komen er de komende jaren de nodige groene BOA’s bij.

<Einde>

Dit is een gezamenlijk persbericht van LandschappenNL, de Jagersvereniging, Federatie Particulier Grondbezit en Natuurmonumenten. Voor vragen kunt u terecht bij Marjolein Koek, persvoorlichter Natuurmonumenten, via [email protected] of 06-83657607 of Elsemieke Ruifrok, persvoorlichter Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging via [email protected] of 033 – 461 98 41