Overlast van de steenmarter – EenVandaag Radio NPO 1

De steenmarter duikt steeds vaker op in woongebieden en dat zorgt voor veel overlast. Zo bijt de steenmarter hekken en autokabels kapot. Dieren als kippen, konijnen en weidevogels blijven ook niet gespaard. De steenmarter komt voor op de lijst van beschermde diersoorten, dus beheer en bestrijding is lastig.

Het CDA en de VVD willen van minister Schouten weten wat ze daaraan gaat doen. In de uitzending van EenVandaag vertellen Arne Werveling (kamerlid VVD) en Glenn Lelieveld (Zoogdierenvereniging) over het probleem van de steenmarter en welke maatregelen zij graag zouden zien.

VVD Kamerlid Arne Weverling is voorstander van de bestrijding van de steenmarter. In de uitzending van EenVandaag afgelopen 7 mei vertelt hij dat er maatregelen moeten genomen worden tegen de steenmarter. Het uitplaatsen van de steenmarter zou volgens Werveling een goede optie zijn. De Zoogdierenvereniging pleit voor preventieve maatregelen. Bijvoorbeeld het vervangen van de rubberen autokabels voor plastic kabels, zodat de steenmarter het niet kapot kan bijten.

Arne Werveling wil graag dat minister Schouten het probleem in kaart brengt. Vervolgens wil hij kijken welke maatregelen passend zijn.

Luister het hele fragment op Radio EenVandaag

www.nporadio1.nl