Manfred Kets de Vries

Wat betekent het woord ‘jagen’ voor u?
‘De jacht brengt me terug naar waar je als mens wortelt, je bent verankerd in een wereldwijd ecosysteem, je leeft samen met andere soorten: planten, dieren. Veel studies tonen aan dat de mens de natuur nodig heeft voor zijn geestelijke gezondheid – voor zijn mentale stabiliteit. Als ik in de natuur ben voel ik me… compleet.’

We leven in toenemende mate in steden, wat betekent dat voor onze relatie met de natuur?
‘Ieder mens heeft behoefte aan “open space”, in fysieke zin maar ook in het hoofd. Wat krijg je als je zoveel mensen bij elkaar in een stad stopt? Kijk maar, agressie… Als je bestudeert hoe kinderen spelen, zie je hoeveel die activiteiten gebaseerd zijn op het patroon van homo sapiens, de jager… Wat heeft de stad hun te bieden? Theaters, winkels… shop till you drop, als substituut voor de echte jacht…’

‘Als mens in de natuur zijn zonder te jagen is als pokeren zonder echt geld’

Wat zou u de Nederlandse jagers aan advies mee willen geven?
‘Laat je beweegredenen zien, heb het niet alleen over die rationele, beheerargumenten alsof het een nare plicht is, een corvee! Bullshit! Je jaagt omdat je vindt dat je dat moet doen, om de balans in de natuur te bewaren, omdat je natuurbewust bent, omdat je de natuur wil versterken, en ook omdat je dat met plezier doet en… dat de natuur daar garen bij spint! Draag die boodschap uit! Als je praat over je rol in de natuur, dan hebben we een grote voorsprong op de anti’s: wij doen tenminste nog wat, zij doen niets!

Waar zou u heel Nederland op willen wijzen?
Het succes van de menselijke soort is te danken aan zijn rol als jager, als vleeseter. Zo is de huidige homo sapiens nog steeds geprogrammeerd: we zijn omnivoren. En vooral aan het eten van vlees ontlenen we de ontwikkeling van onze hersenen. Denken vraagt veel eiwit en dat eiwit komt van vlees en vis; je ontkent jezelf als je dat ontkent.

Over Manfred Kets de Vries
Manfred Kets de Vries (1942) is een Nederlands psychoanalyticus, managementwetenschapper en econoom die als hoogleraar humanresourcemanagement en leiderschapsontwikkeling verbonden is aan INSEAD in Fontainebleau. Hij is hoogleraar aan de McGill University, de Ecole des Hautes Etudes Commerciales, Montreal, en de Harvard Business School. Kets de Vries verwierf bekendheid met zijn onderzoek naar leiderschapsstijlen en treedt regelmatig op als adviseur bij internationale ondernemingen.

Dit interview verscheen eerder in vakmagazine De Jager, auter: Hans Mulder.