Foto: Michael Migos

Varkenspest dreigt: jagers willen meer wilde zwijnen afschieten – EenVandaag

Zaterdag 15 september – Wilde zwijnen moeten in Nederland massaal worden afgeschoten om te voorkomen dat de Afrikaanse varkenspest hier toeslaat. Jagers willen dat extra middelen worden toegestaan, zoals nachtkijkers en geluidsdempers. Dat stelt directeur Laurens Hoedemaker van de Jagersvereniging.

“De mens is diegene die het virus over grote afstanden transporteert”. Vleeswaren gemaakt van besmet vlees kunnen in de natuur terecht komen en opgegeten worden door wilde zwijnen, die het dan weer aan elkaar doorgeven. “Het is een ontzettend agressief virus, het blijft ook in dode wilde zwijnen heel lang actief. Wilde zwijnen zijn aaseters en kannibalen dus kunnen levende dieren ook ziek worden van besmette dode dieren.” Zegt Laurens Hoedemaker.

In België zijn zeer recent drie wilde zwijnen getraceerd die besmet waren met het virus van de Afrikaanse varkenspest. Zo dicht bij Nederland is deze vorm van de varkenspest nog nooit geweest. Bij de vorige uitbraak van de klassieke varkenspest, een soortgelijke ziekte, moesten massaal dieren geruimd worden. De economische schade bedroeg toen maar liefst 2 miljard euro. De varkenshouders zijn dan ook heel alert om te voorkomen dat hun varkens de ziekte krijgen.

Minister houdt het in de gaten
Inmiddels is er overleg geweest tussen de belangenorganisaties van de varkensbranche en minister Carola Schouten van het ministerie van Landbouw. Zij houdt “heel strak de vinger aan de pols.”
Voorzitter Ingrid Jansen van de Producenten Organisatie Varkenshouders (POV), het overkoepelende orgaan van deze branche, wil dat de wilde zwijnen ver uit de buurt blijven van de varkensbedrijven. Het maakt haar niet uit hoe: hoge hekken of massaal afschieten.

Jagers vragen meer bevoegdheden
In Nederland geldt een nulstand voor wilde zwijnen. Dit betekent dat buiten de Veluwe en de Meinweg in Limburg er geen wilde zwijnen mogen voorkomen in Nederland. Ondertussen komen er ook in Brabant, Overijssel en overige plekken in Limburg steeds vaker wilde zwijnen voor.
Voor efficiënt afschieten hebben de jagers meer bevoegdheden nodig. Zo pleit Hoedemaker, directeur van de Jagersvereniging, voor ‘bewegingsjacht’. Jagers gaan bij die jachttechniek een gebied binnen en jagen de zwijnen op, in de hoop dat de dieren voor de loop van het jachtgeweer verschijnen. Verder willen ze toestemming krijgen om te werken met geluidsdempers en met nachtapparatuur. ‘Ik denk dat in sommige gebieden, zeker als je een gebied hebt wat je helemaal leeg wilt maken, er misschien tijdelijk ook vangkooien nodig zijn.”

Nu is het zo dat jagers stilletjes in een hoogzit moeten wachten tot één of meer wilde zwijnen in zicht komen. Na lang wachten wordt een exemplaar afgeschoten. Een tweede keer richten lukt niet omdat de dieren dan al weg zijn. Het gevolg is dat het aantal zwijnen enorm toeneemt.

(…)

Lees het hele bericht gratis op EenVandaag

eenvandaag.avrotros.nl