Foto: Michael Migos

Strijd om jacht op zwijn – De Limburger

Jagers en provincie pleiten voor verruiming van de regels voor de jacht op wilde zwijnen. Met de huidige middelen lukt het in hun ogen niet om de groei en overlast van de dieren te beteugelen.  Tegenstanders vrezen een terugkeer van de verboden drijfjacht.

Het aantal wilde zwijnen in de provincie groeit zo hard dat het met de bestaande toegestane jachtmethodes alleen niet meer lukt de aanwas te beteugelen, stellen jagers. En dat terwijl de jagers er de afgelopen tijd al een tandje bij hebben gezet, onder meer door het gebruik van nachtkijkers. Zonder extra maatregelen wordt de schade en overlast die wilde zwijnen toebrengen volgens de jagers onbeheersbaar. Zij wijzen op schade aan landbouwgewassen en vrezen ook een toenemend aantal ongevallen. Dat baart ook de provincie zorgen, bevestigt een woordvoerder.

Als zwijnen op de weg belanden kan het soms goed raak zijn, zoals afgelopen weekeinde bij een aanrijding op de A2 bij Leende. Daar kreeg een automobilist veertien wilde zwijnen voor en onder de auto. Het was al het zoveelste ongeval met zwartwild dit jaar.

(…)

De Limburgse jagers geven in het artikel aan dat alleen de zwijnenjacht vanaf de hoogzit onvoldoende is om het aantal zwijnen beheersbaar te houden. Zij vragen om het toestaan van ‘bewegingsjacht’, waarbij een aantal drijvers en jagers op pad gaat om een grote hoeveelheid zwijnen te schieten. De provincie Limburg steunt de jagers in dit verzoek en heeft contact gezocht met het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Voor het toestaan van bewegingsjacht moet  de wet namelijk worden veranderd.

Onderaan deze tekst vindt u de link naar dit volledige artikel.

Wat vindt de Jagersvereniging van bewegingsjacht?

Standpunt van de Jagersvereniging

• Om verder oplopende aantallen grofwild – en in het verlengde hiervan vestiging van dieren op ongewenste locaties – te voorkomen is het nodig dat jagers een breed scala aan middelen tot hun beschikking hebben om grofwild in aantal te beperken. Dat voorkomt gewenning en vergroot de flexibiliteit en effectiviteit van bejaging;
  • Actief beheer van populaties grofwild in- en buiten de leefgebieden is altijd noodzakelijk om de verschillende doelstellingen in de groene ruimte met elkaar in balans te brengen en te houden;
  • Voor effectief beheer moet een breed scala aan methoden en middelen ingezet kunnen worden. Voor het effectief beheren van de populaties grofwild, is bij de huidige  wildstand noodzakelijk ook bewegingsjacht toe te kunnen passen;
  • Veiligheid staat voorop. De wijze waarop dit in de praktijk vormgegeven wordt, vereist door de WBE gecoördineerd maatwerk.

Verder lezen in het verenigingsstandpunt over bewegingsjacht

Lees het hele bericht gratis op de website van De Limburger (gratis registratie)

www.delimburger.nl