Foto: Werner Nagel

Reekalfjes redden van een gruweldood: zo doe je dat – RTV Drenthe

Reegeiten leggen hun kalveren graag in hoog gras, vooral op percelen waar het weiland grenst aan bosschages. Deze periode valt vaak samen met de tijd dat boeren hun land gaan maaien. Om te voorkomen dat jonge dieren slachtoffer worden van de maaimachine, zoeken jagers, boeren en vrijwilligers naar reekalfjes en andere jonge dieren vlak voor het maaien.

Lennart van Rees van Jagersvereniging Drenthe: “Er liggen er soms wel vijf in een weiland. We gaan met de boeren, met jagers en soms met vrijwilligers voor het maaien het land door om te kijken of er reekalfjes liggen.” Soms wordt er tijdens het zoeken naar reekalfjes gebruik gemaakt van een drone en warmtebeeldcamera of een jachthond die het wild kan opsporen.

Het is belangrijk om een reekalf niet met de blote handen aan te raken. De kans dat de moederree haar jong verstoot is dan aanwezig. Daarom moet het jonge dier altijd gepakt worden met een flinke pluk gras.

Lees het hele bericht op de website van RTV Drenthe

Reekalfjes redden van een gruweldood: zo doe je dat