Minister Grapperhaus bekijkt afvaldumpingen met boswachter: ‘Dit is een schokkende situatie’ – Omroep Brabant

Minister Grapperhaus verruilde woensdagmiddag zijn lakschoenen voor stevige laarzen. Hij trok met boswachter Erik de Jonge de Brabantse Wal in om met eigen ogen te zien hoeveel (drugs)afval er wordt gedumpt in het natuurgebied. ‘Schokkend om dit in het echt te zien.’

Erg lang hoefden de twee niet rond te rijden om de eerste dumping tegen te komen. Na een paar minuten stopt de auto al. “Hier is een grote dumping van een hennepkwekerij geweest”, vertelt De Jonge, wijzend naar tientallen plastic bloempotten. “Dit is waanzin!”, reageert de minister. Een paar honderd meter verderop komen ze weer een vuilniszak vol afval tegen.

‘Steeds erger’
De minister kijkt zijn ogen uit. “Drugsafval, resten van gestolen auto’s, het wordt langzamerhand steeds erger”, weet Grapperhaus. “Het kan gewoon niet zo zijn dat criminelen het buitengebied als werkplaats gebruiken.”

Bekijk de video en lees verder.

Noodkreet
De boswachter nodigde de minister uit na verschillende noodkreten over afvaldumpingen. Vorige week kwam de bevestiging. De Jonge had een duidelijk doel. “Ik zou veel meer handhavers willen zien. Ook wil ik graag dat de politie vaker in het buitengebied komt.” Daarnaast pleit hij voor betere uitwisseling van informatie.

De tekst gaat verder onder de tweet.

De minister luisterde aandachtig, maar wil niet meteen de portemonnee trekken voor meer capaciteit. “We gaan eerst kijken of we de bestaande middelen efficiënter kunnen inzetten. Zo kunnen we de communicatie tussen boswachters en politie bijvoorbeeld verbeteren”, benadrukt Grapperhaus. “Bovendien heb ik al structureel extra geld toegezegd voor de politie.” Eerder werd al duidelijk dat er acht tot negen extra opsporingsambtenaren komen in de strijd tegen afval.

(…)

Op 12 november bezocht VVD-Tweede kamerlid Arne Weverling Natuurpoort de Roovertsche Leij over het onderwerp groene BOA’s, afvaldumpingen en toezicht in het buitengebied, met Statenleden en de Koninklijke Nederlandse Vereniging van Natuurtoezicht.

_____________________________________________________________________________________________________________________

Erik de Jonge, boswachter op de Brabantse Wal: “Waar we zeker hier in Brabant steeds meer mee te maken hebben zijn drugsgerelateerd en we komen steeds meer drugsafval tegen.”

Minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid bezocht Erik. Hij kreeg een rondleiding langs plaatsen waar criminelen drugsafval dumpten. Grapperhaus:  “Erik liet me ook foto’s zien. Dat zijn apocalyptische beelden van chemische troep van synthetische drugslabs. Levensgevaarlijk. Ik heb hier geen ander woord voor dan: misdadig. We gaan werken aan maatregelen om Erik en zijn collega’s nog beter te ondersteunen.”

Lees het hele artikel op de website van Omroep Brabant

www.omroepBrabant.nl