Foto: Robert Jan Asselbergs

Limburgse Land- en Tuinbouwbond gaat indirecte wildschade in kaart brengen – De Limburger

De Limburgse Land- en Tuinbouwbond (LLTB) gaat onderzoeken hoeveel last leden hebben van indirecte wildschade en wat daar de financiële consequenties van zijn. Indirecte wildschade wordt  niet vergoed.

De LLTB roept leden die last hebben van indirecte wildschade op zich te melden via de website. Directe wildschade, zoals aangevreten producten of vernielde planten, wordt vergoed via het BIJ12 Faunafonds. Een voorbeeld van indirecte schade is het ontstaan van ondergrondse gangen waardoor landbouwmachines onmogelijk het land op kunnen komen of er gevaarlijke situaties kunnen ontstaan.

Om een duidelijk beeld te krijgen van het aantal agrariërs met indirecte wildschade heeft de LLTB op zijn website een meldpunt ingericht.

(…)

Meld hier indirecte wildschade