Foto: Michael Migos

Laatste nieuws over de wolf in Nederland

De afgelopen week verschenen er verschillende berichten over de wolf in Nederland. Zo werd deze week bekend dat in Drenthe een wolf zich heeft gevestigd, richtten Drenthe en Brabant een platform wolvenschade op en sprak een meerderheid van de Friese Provinciale Staten zich uit tegen aanwezigheid van de wolf in Friesland. Onderzoek van het ministerie van LNV toonde deze week aan dat een meerderheid van de Nederlanders positief staat tegenover natuurlijke terugkeer van de wolf naar Nederland. De Jagersvereniging heeft het laatste nieuws hier gebundeld.

Mannetjeswolf lijkt zich te hebben gevestigd in Drenthe

Een mannetjeswolf lijkt een territorium te hebben in Drenthe. Er is net niet voldoende DNA-bewijs om het officieel aan te tonen, maar de voorbereidingen voor vestiging van het dier zijn al in gang gezet.

Dat schrijft RTV Drenthe op basis van gegevens van BIJ12 die vrijdag zijn bekendgemaakt

Lees het hele bericht

Toename van Nederlands draagvlak voor de wolf

In 2012 was 45% van de Nederlandse bevolking positief ten opzichte van de natuurlijke terugkeer van de wolf. Inmiddels is dit gegroeid naar 57%. De wolf hoort volgens deze mensen thuis in Nederland. Dit geldt ook voor bewoners van gebieden waar wolven voorkomen.

Dit blijkt uit het onafhankelijke onderzoek dat Motivaction in opdracht van het Ministerie van LNV heeft uitgevoerd en vandaag is aangeboden aan de Tweede Kamer. Het onderzoek is uitgevoerd naar aanleiding van de moties van de CDA/VVD en SP/GroenLinks.

Overigens werd het onderzoek begin dit jaar afgenomen. Minister Schouten heeft al aangekondigd aanvullend onderzoek te willen verrichten na de gebeurtenissen met de wolf in Brabant begin juni.

Lees hier het onderzoek

Blijvende voorbereiding op wolf – Brabant

Met inzet van preventieve maatregelen lijkt de wolf Brabant te hebben verlaten en heeft het zijn zwerftocht vervolgd. De provincie wil door op de ingeslagen weg en initieert samen met betrokken partners een platform wolvenschade. Zo wordt de provincie beter voorbereid op zwervende wolven in de toekomst.

Lees het hele bericht

Motie tegen de wolf in Friesland

VVD Friesland en PVV Friesland diendeen een motie in om Friesland tot wolfvrij gebied te maken. Een meerderheid steunde deze motie.

Drenthe vormt wolvenschadecommissie

Drenthe krijgt als tweede provincie, na Brabant een gebiedscommissie om wolvenschade tegen te gaan. De commissie bestaat uit vertegenwoordigers van de schapensector, landbouw- en natuurorganisaties. Burgemeester Harry Oosterman neemt plaats als voorzitter van de wolvenschadecommissie.