Foto: Erik van Til

Jagersvereniging plaatst eendenkorven rondom kasteel Amerongen

Ook dit jaar heeft de Jagersvereniging rondom kasteel Amerongen een tiental eendenkorven geplaatst. De eendenkorven zijn geplaatst in kader van het onderzoek naar het nestsucces van de wilde eend in kunstnesten. Dit onderzoek loopt van 2020 t/m 2026. Vorig jaar zijn er met dank aan onze leden maar liefst 1624 kunstnesten bij ons gemeld!

De wet verplicht jagers te zorgen voor wildsoorten die in hun veld voorkomen. Daarom plaatsen jagers van oudsher eendenkorven voor de wilde eend. Hiermee beschermen ze de eend en de eieren tijdens de broedperiode tegen bijvoorbeeld predatoren en hevige weersomstandigheden. Ecologie stagiair Quinten Geers maakte in Amerongen kennis met de inspanningen die jagers doen om broedresultaten van de wilde eend te verhogen.

Bever
Rondom kasteel Amerongen is een bever actief. Om te voorkomen dat de bever de stokken van de eendenkorven kapot maakt hebben wij gebruik gemaakt van bamboestokken als staanders voor de eendenkorven. Bij enkele korven zijn wildcamera’s geplaatst om een idee te krijgen wat er in en om de broedkorven gebeurt. Wij zijn erg benieuwd hoeveel eendenkorven er dit jaar bezet worden!

Onderzoek nestsucces wilde eend: doet u ook mee?
Wilt u dit jaar ook meedoen aan het onderzoek naar het nestsucces van de wilde eend in kunstnesten? Houdt uw korven dan gedurende het seizoen in de gaten en noteer of deze bezet worden en of de eieren succesvol zijn uitgekomen. Na het broedseizoen doen we oproep voor de terugmelding van de resultaten.