Foto: Robert-Jan Asselbergs

Jagersvereniging geraadpleegd bij radioprogramma Vroege Vogels

Laurens Hoedemaker, directeur van de Jagersvereniging, was afgelopen zondag te gast bij Vroege Vogels. Samen met dierecoloog Jasja Dekker en Femmy Smit van de Dierenbescherming werd er gesproken over de plaatsing van de haas en het konijn op de nieuwe Nederlandse Rode Lijst van Zoogdiersoorten.

Laurens Hoedemaker van de Jagersvereniging vertelt dat er nog genoeg konijnen en hazen zijn. De jacht hierop hoeft niet gesloten te worden. Hoedemaker geeft aan dat de hedendaagse populatieomvang van het haas en de konijn lastig is te vergelijken met de populatieomvang in 1950. Nederland bevatte in 1950 maar 10 miljoen inwoners en er was veel meer ruimte voor deze diersoorten. Het is volgens Hoedemaker veel relevanter om te kijken naar de populaties in de afgelopen 20 jaar. De laatste vijf jaar is de hazenstand zelfs behoorlijk toegenomen. De tel- en afschotgegevens van de wildbeheereenheden zijn niet gebruikt bij het opstellen van de Rode Lijst. De Jagersvereniging is van mening dat het hoog tijd is voor een onafhankelijke Autoriteit Faunagegevens.

Jasja Dekker geeft aan dat de Rode Lijst wordt opgesteld middels twee criteria. Ten eerste wordt er onderzocht hoe het nu gaat met de diersoort. Daarnaast wordt er ook teruggekeken naar de populatieomvang van de diersoort in het referentiejaar 1950. Dekker geeft aan de haas en konijn nog wijdverspreid zijn in Nederland, maar dat de aantallen heel gestaag inzakken. De reden van de achteruitgang van de haas is de verandering in landbouwgebieden volgens Dekker. Voor het konijn spelen wildziekten een grote rol in de achteruitgang. Ondanks dat jacht geen rol speelt in de achteruitgang van de haas en het konijn wil de Dierenbescherming een jachtverbod op deze soorten.

Meer weten over de visie van de Jagersvereniging op de nieuwe Rode Lijst? Lees dan het persbericht Haas en konijn redden zich goed in landelijk gebied.

Luister het hele fragment (1:44:19) op NPO Radio1

Podcast Vroege Vogels