Foto: Frans van Dijk

Jagers willen zeven soorten erbij op wildlijst -Telegraaf

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/forge/www.jagersvereniging.nl/app/plugins/custom-twitter-feeds/inc/CtfFeed.php on line 1856

Op 17 mei publiceerde de Telegraaf een artikel over de uitbreiding van de Nationale Wildlijst. De Jagersvereniging pleit voor het toevoegen van de grauwe gans, kolgans, smient, edelhert, ree, damhert en wilde zwijn op de wildlijst zodat ze vrij bejaagbaar worden tijdens het jachtseizoen. De schade die deze soorten veroorzaken zijn enorm.

,,De huidige regelgeving is volstrekt achterhaald”, verklaart Laurens Hoedemaker, directeur van de Jagersvereniging. In feite is de wetgeving al twintig jaar dezelfde, terwijl de fauna enorm is veranderd en jagers zich verliezen in een papieren rompslomp van vergunningen die in elke provincie verschillend is.

Binnenkort wordt de Aanvullingswet Natuur besproken in de Tweede Kamer. Dit is het ideale moment om dit te bespreken ,,Deze nieuwe soorten op de wildlijst plaatsen betekent geen vrijbrief. Er wordt geteld en bezien hoeveel afschot nuttig is. Maar het is wel landelijk geregeld zonder vergunningencircus.”

Uit het onderzoek voor het maatschappelijk draagvlak van de jacht voelt de jager zicht gesteund door 61% van de Nederlanders die voorstander zijn van de jacht. Laurens Hoedemaker verklaart de steun voor jagers onder andere door het geflopte Oostvaardersplassen experiment en de toenemende aantallen verkeersongelukken met wild.

Twitter feed is op dit moment niet beschikbaar.

Lees het hele bericht

Telegraaf.nl