Foto: Robert Jan Asselbergs

Een kogel voor de kat: ‘Soms kan het niet anders’ – Provinciale Zeeuwse Courant

Echt verwilderde katten kunnen het beste een spuitje of de kogel krijgen, vindt Stichting Het Zeeuwse Landschap. ,,Het zijn nare maatregelen, maar het kan soms niet anders”, zegt directeur-bestuurder Marten Hemminga.

De vraag of Zeeland het afschieten van verwilderde katten zou moeten toestaan, blijft de gemoederen bezighouden. De provincie neemt waarschijnlijk eind dit jaar een besluit. Een petitie gericht tegen de plannen om de jacht mogelijk te maken, is inmiddels al 7.500 keer ondertekend.

Stichting Scheldekat is ook fel tegenstander. Zij stelt dat haar methode – het vangen, steriliseren en vervolgens weer uitzetten van de katten – afdoende en bewezen effectief is. Het Zeeuwse Landschap heeft nu ook bezwaar ingediend tegen het uitzetten van die katten. Het zijn nu eenmaal predatoren (roofdieren), verklaart Hemminga.

Wat is het voornaamste probleem?

,,Ze moeten eten zoeken. Ze gaan zwerven op het platteland en in natuurgebieden, waar het aantal vogels de afgelopen decennia al schrikbarend is afgenomen. We hebben geen behoefte aan extra predatoren in een omgeving waar de natuurwaarden al onder druk staan.”

Dat is toch niet alleen toe te schrijven aan katten?

,,Nee. Maar ik weet dat in Engeland veel onderzoek is gedaan naar de effecten van katten op de vogelstand. Die zijn niet gering. Die beesten moeten nu eenmaal eten, dus ze gaan op jacht.”

Wat is volgens u dan de oplossing?

,,Het mooiste zou zijn als de dieren in een asiel terechtkomen en uiteindelijk een nieuw huis vinden waar ze verblijven en worden verzorgd. Dat is de koninklijke oplossing.”

Maar kan dat ook bij echt verwilderde katten?

,,In het uiterste geval dat een dier niet meer bij mensen kan worden ondergebracht omdat het verregaand verwilderd is, kan het een spuitje krijgen. Het criterium daarbij is dat ze niet meer hanteerbaar zijn voor mensen.”

U bent ook voorstander van afschieten?

,,In extreme gevallen kan het nodig zijn dat je zwerfkatten moet afschieten. Dat is heel vervelend, maar op een gegeven moment moet je wel je natuurwaarden beschermen. Maar niemand schiet graag katten dood. Je zou daarom moeten voorkomen dat ze zwerfkatten worden. Door ze te chippen kan een dierenarts altijd aflezen waar het dier thuishoort, zodat het kan worden teruggeplaatst.”

Is dat haalbaar?

,,Zwerfhonden zijn er ook niet meer. Dat is nu allemaal netjes geregeld. Alle honden horen bij een baasje. Zo zou het met katten ook kunnen gaan. Daar werken we graag aan mee en zoiets willen we ook best ondersteunen met een financiële bijdrage.”

‘Bijna geen verwilderde katten’

Het doden van katten heeft geen enkele zin, zegt Harm Niesen van de Faunabescherming. ,,Echte verwilderde katten zijn uiterst zeldzaam. Bijna alle katten die in natuurgebieden en weilanden rondzwerven, horen bij iemand. Ze gaan alleen veel verder weg dan de meeste mensen voor mogelijk houden.”

Dat is meteen ook het grootste probleem, aldus Niesen. ,,Je kan helemaal niet zien of een kat verwilderd is of niet. Er staat geen vlaggetje op van: joehoe, ik ben wild. Het is op geen enkele manier vast te stellen. Jagers schieten voor 99 procent op katten die van iemand zijn.”

Het argument dat de vogelstand zwaar te lijden heeft van katten, vindt Niesen wel ‘heel gemakkelijk’. Hij wijst op een onderzoek naar welke dieren het hebben gemunt op de jongen of legsels van weidevogels. Daar staan katten niet eens in de top-10. ,,Ze vormen absoluut geen bedreiging voor de weidevogels.”

Jagen haalt ook weinig uit. ,,Men reageert heel primair: de indruk is dat vogels worden bedreigd door katten, dus schieten we die maar dood. Dan ga je ervan uit dat je er daardoor minder van krijgt. Dat is helemaal niet altijd zo. Het kan zelfs averechts werken.”

(…)

Verder lezen op PZC.nl