Foto: Anoeska van Slegtenhorst

Duitse dierenrechtenorganisatie PETA doet onderzoek naar maatschappelijk draagvlak voor jacht

In de periode van 3 – 5 juli 2018 heeft dierenrechtenorganisatie PETA in samenwerking met FORSA-Umfrage onderzoek gedaan onder 1064 mensen naar het maatschappelijk draagvlak voor jacht in Duitsland. 49% van de Duitsers vindt dat jacht alleen beroepsmatig uitgevoerd mag worden, 45% vindt dat de hobbyjacht ook toegestaan moet zijn.

PETA
People for Ethical Treatment of Animals (PETA) is met meer dan 3 miljoen leden en symphatisanten de grootste dierenrechtenorganisatie ter wereld. Ze is opgericht in 1980 met en hoofdkantoor in de Verenigde Staten. PETA houdt zich bezig met het invoeren en beschermen van de rechten van dieren. PETA en haar internationaal zelfstandige takken geven voorlichting aan beleidsmakers en publiek over dierenmishandeling en promoten het recht van alle dieren om met respect te worden behandeld.

Onderzoek Deutscher Jagdverband
Onderzoek door de Deutscher Jagdverband toont aan dat driekwart van de Duitse bevolking (15 jaar en ouder) over het algemeen positief of neutraal is over de jacht. Een kwart is nogal kritisch. Vóór de millenniumwissel was 43% nog steeds sceptisch over de jacht.

Hoe zit het in Nederland?
De Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging doet als sinds de jaren ’90 onderzoek naar het maatschappelijk draagvlak voor jacht in Nederland. Uit het meest recente onderzoek van 2017, uitgevoerd door Zest Marketing onder ruim 2000 respondenten, blijkt dat 53% van de Nederlanders vindt dat wild duurzaam mag worden benut. 40% is hier neutraal over en 7% negatief. In 2012 was nog 36% van de respondenten positief en in 2015 56%. Uit deze gegevens blijkt dat in die drie jaar het maatschappelijk draagvlak in Nederland bijna is verdubbeld.

Bekijk het hele onderzoek op PETA.de

www.peta.de